Hjulfærgen »Dagmar«
D/F »Dagmar« bygget på a/s Burmeister & Wains Maskin- og skibsbyggeri i 1889. Ved byggeriet af »Dagmar«, havde statsbanerne fået en færge på størrelse med den lille »Hjalmar«, i 1904 blev »Dagmar« forlænget på Københavns Flydedok. Den kom i 1899 til Fredericia-Strib overfarten, hvor den indgik i en direkte forøgelse af færgeantallet. Færgen sejlede uafbrudt på overfarten til 1935, hvor efter den gamle hjulfærge blev ophugget
Den var opkaldt efter prinsesse Dagmar, født 1847, død 1928. og som blev kejserinde af Rusland. Hun var næstældste datter af den danske konge Christian IX
Længde størst over stævnene..................... 63,80 m.
Bredde, " " fenderlist ....................13,11 m.
Dybde fra hoveddækbjælkens
retl. til kølens o.k. .....................................3,81 m.
Fri højde paa hoveddæk (fra hoveddæks
o.k. til brodækbjælkens u.k.) ......................4,875 m.
Sporlængde, største effektive mellem
forreste og agterste stopbom ......................61,70 m.
Passagerantal ........................................... 818 stk.
Dybgående, middel, med last ...................... 2,90 m.
Brutto register tonnage .............................438.58 t.
Netto " " .........................237.08 t.
Antal både .................................................. 4 stk.
" redningskranse ................................. 22 "
" redningsbælter ................................816 "
Fart med last ............................................10 knob
Middelfart Avis
den 26 Oktober 1904
I Mandags (24,10) fandt den officielle Prøvetur sted med Lillebæltfærgen »Dagmar« efter at Fær-gen er blevet underkastet Ombygning og Forlæn-gelse. Prøveturen over den maalte Mil faldt sær-deles lovende ud.