Det gamle bilfærgeleje ved "Nordenbro" omkr. 1950
Den lille Strib-Fredericia færge i lejet ca. 1960
Som det kan ses af fartplanen var der mange afgange - i sommerhalvåret har der uden al tvivl været endnu flere - mange børn tog turen til Fredericia Gymnasium, og mange Stribborgere havde deres arbejde i Fredericia - beboerne havde meget større tilknytning til Fredericia i de år - såsom tandlæge, advokat, apotek, pengeinstitutter m.v. og ikke mindst for at gøre indkøb - turen med den lille færge tog kun 10-12 minutter, så det var noget hurtigere end med de få busafgange til Middelfart.
Middelfart Venstreblad
den 9de April 1945
Indskrænkning i Strib-Fredericia Overfarten.
Et Aar, hvor Driftudgifterne steg mere end Driftsindtægterne, men alligevel sluttede med Overskud.
Fredericia-Strib Overfarten. af 1942, Aks., har udsendt en Beretning og Regnskab for Aaret 1944. Driftindtægterne andrager 72,204 Kr. og Driftudgifterne 65,644Kr. Overskudet er herefter 6560 Kr. og der blev foreslaaet et Aktionærudbytte paa 6 Procent.
Antallet af udstedte Biletter var steget stærkt, hvilket viser Overfartens Betydning for den lokale Trafik.
den 12. September 1945
Skal den gamle Stribfærge til Norge eller Sverige.
Likvidationsselskabet er endnu ikke kommet af med den.Det gamle Aktieselskab Færgefarten, Fredericia-Strib, der nu er i Likvidation, holdt i Gaar Generalforsamling i Fredericia under Ledelse af Revisor Jul. Olsen.
Selskabets endelige Opløsning trækker stadig ud, idet man stadig mangler at realisere Færgen, saa Regnskabet kan sluttes dwfinitivt. ..., og nu vil man søge at sælge Skibet til Norge eller Sverige, dersom den fornødne Eksporttilladelse kan opnaas.
Middelfart Social-Demokrat
den 22. Maj 1946
Ny og større Færge paa Fredericia-Strib Overfarten.
Bedre Ventesal og Pakkeudleveringsforhold paa begge Sider af Bæltet.
Akt. Fredericia-Strib Overfarten 1942 har afholdt Generalforsamlig. Formanden, Diriktør Aksel Olesen, sagde i sin Beretning bl. a.: Spørgsmaalet om Anskaffelse af en større Baad samtidig med at man bevarer den nuværende Reserve, er stadig aktuel. Der har foreligget enkelte Tilbud paa Baade, men ingen egnede sig, og Bestyrelsen anser det ogsaa for rigtigt, at Selskabet snarrest muligt lader bygge en Baad selv for netop derved at faa den rigtige Størrelse og Maskinkraft og de Bekvemmeligheder, som maa anses for nødvendige. Havneanlæget paa Strib er stadigvæk i mindre god Forfatning, og der maa stadig regnes med Anvendelse før eller senere af betydelige Beløb til en Istandsættelse. Bestyrelsen har i Aarets Løb arbejdet med Spørgsmaalet om bedre Ventesalsforhold og i Tilknytning hertil bedre Afleverings- og Afhentningsforhold for Gods og Pakker. Der er forberedt forskellige Ting, og man venter i Løbet af Sommeren at kunne opføre en Bygning paa Strib-Siden indehldende et aabent og et lukket Ventesalsrum, Toiletrum samt Garage og Pakkerum. Regnskabet udviste et Udbytte til Aktionærerne paa 19,500 Kr. mod 6500 Kr. i 1944, og det vedtoges at udbetale 6 pCt
Fredericia Dagblad Lørdag den 29 august 1970
Nekrologen over "Fredericia-Strib Overfarten af 1942 A/S" er samtidig afslutningen på en epoke, som strækker sig næsten 100 år tilbage. Hele Danmarks befolkning og lidt til har ad søvejen besøgt de to byer, enten fragtet over af DSB eller to private færgeselskaber, hvoraf det sidste, som på mandag stryger flaget og ophører at eksistere, vel har tegnet sig for de første 1½ mill. passagerer. Tallet virker ikke realistik, baseret på de magre år i 60´erne, men før den tid blomstrede den lille overfart, og det er tit sket, at færgen har måttet sejle fra folk, som der ikke var plads til i salonen.
Alle beklager, færgefarten er "gået ned", mest på Strib, som har haft størst udbytte af den søværts forbindelse mellem de to landsdele. En fælles kommunal aktion kunne sikkert have bragt den kuldsejlede færgefart på ret køl igen.
Fredericia kommune har i tidens løb ydet mange økonomiske saltvandsindsprøjt-ninger. ja , de sidste år har man faktisk holdt overfarten oven vande ved tilskud på 10-20.000 kr. / derimod har det knebet med den økonomiske hjælp fra Fyns-siden, hvilket der ikke var noget at sige til, da Vejlby-Strib kommune ikke have ret mange penge at rutte med, men efter sammenlægningen med Middelfart, kunne man have forventet en større åbning i pengekassen, men nej. Der er megen bitterhed på Strib og specielt i den nu afgående bestyrelse over. at Middelfart storkommune har været så negativ indstillet overfor overfarten. Flere gange har man afslået at yde tilskud.
6 Grunde til at det er gået galt.
1.Økonomien. Man står i dag med et underskud på 17,000 kr. og passager-antallet er gået ned år for år.
2. Færgelejet på Strib sander ofte til ved østenvind. Stedet ligger upraktisk, og der er behov for en ny tæt mole. Man har ofte måttet opgive at sejle på grund af tilsanding.
3. Fredningsnævnet har forbudt selska-bet at grave sand væk - ja, man må ikke engang lægge sandet op på stranden for at køre det væk.
4. Den ny Lillebæltsbro. Nogle mener, at når den åbner, vil slet ingen benytte søvejen. Det er der dog delte meninger om.
5. Vandbygningsvæsenet har krævet, at færgelejet i Strib fjernes, fordi det er "misligeholdt". Det skulle være sket 1. juni, men bestyrelsen har fået trukket sagen ud.
6. Det er svært at skaffe mandskab til at betjene den 50 år gamle færgebåd, ligesom denne også snart skal gennemgå et omfattende syn. Den har i lang tid sejlet på dispensation.
Kunne være redet.
Hvert punkt er i sig selv nok til at stoppe sejladsen. Nu kom de alle på en gang. Alligevel kunne overfarten være "frelst". Betingelserne er få: Et nyt færgeleje på Strib og et engangstilskud på ca. 25,000 kr. tilsammen fra de to storkommuner.
For ikke at sejle ind i en ny krise, skulle færgefarten kun være aktiv i de varme måneder. f.eks. fra april til september. om vinteren er der meget få, der benytter ruten, der tillige må slås med is og tilsanding af Strib-færgeleje
Foruden at passe sine trafikale forpligtigelser kunne færgen om sommeren udmærket også benyttes til turistfart, bl.a. til Kongebrogaarden, Snoghøj og omkring de to Lillebælts-broer. samtidig kunne turist-foreningerne slå lidt kraftigere på reklametrommerne, end man har gjort. Så ville det ikke vare længe, før overfarten kunne "sejle sin egen sø", altså uden økonomisk hjælp udefra.
Sejle om sommeren
og køre om vinteren.
I Strib er der op imod 100, der har deres daglige arbejde i Fredericia heraf en hel del skoleelever, og mon de ville være ked af at køre i bus om vinteren og sejle om sommeren? I weekenderne kunne færgen så skifte status og sejle med turister til de mange attraktive mål ved Lillebælt. For lidt penge kunne færgen friskes op indvendig, og der kunne vel også opstilles boder af en slags - uden det dog blev til en helt lille spritrute.
--------------------
Richard S. Pedersen har været tilknyttet overfarten siden 1949, både som billettør og skipper-afløser.
Dengang var prisen for en returbillet 1,50 kr. og indtægten for en dag lå sjældent under 600 kr. Nu er prisen 5,00 kr. og man er tilfreds, hvis der er indsejlet 300 kr. Jeg selv tjener 3,000 kr. om måneden. Arbejdsdagen er fra kl. 6 til 18,30 I weekenderne sejles der ikke.
Bruger ur i tågen.
Mange tror, at det er den rene fornøjelse at sejle. Det kan det være, men især om vinteren, når det er tåget og diset, skal man være vågen. Jeg har flere gange oplevet, man kun har kunnet se fem meter frem, og på denne færge er der ingen radar, kun et kompas og så mit armbåndsur. Jeg ved jo, hvor lang tid, det tager at sejle over, og når det er tåget, ved jeg, at når de 13 minutter er gået, ligger vi i færgelejet, selv om jeg ikke kan se det.
For seks år siden gik det dog galt. Færgen stødte midt i bæltet sammen med en slæbebåd, men der skete kun småskader. Det er såvidt det vides, den eneste kollision, der har ramt overfarten.
Overfarten blev oprettet, fordi Fredericias opland var for beske-dent, begrænset af de to stor handelsbyer Vejle og Kolding, og derfor begyndte handelsstanden efter krigen at kaste sin kærlighed på Strib-området. Med den davæ-rende borgmester Ingv. Arent som primus-motor fik han genoprettet færgefarten i 1943 - fem år efter, at "Fredericia-Strib Overfarten" var stoppet. Dette selskab var startet i 1923.
-------------------
Fem skibsførere har haft ansvaret for "M/F Strib" i de 28 år, den har sejlet under færgefartens flag.
Det er kaptajn Mølgaard, Kø-benhavn, som også var med ved starten i 1923 af det første fær-geselskab, Vagn Jacobsen, København, Aage Anker Bech, Gustav Sørensen, Sal-ling, og Ricard S .Pedersen.
Følgende seks har beklædt formandsposten:
1942-47: Direktør Aksel Ole-sen, Købestævnet 1947-59:
Købmand Carl Weimar, 1959-61: Direktør Harald Nielsen, 1961-69: Bådebygger Richard Larsen, april 1969 til Marts 1970: Vognmand Sv. Skytte og fra marts igen Carl Weimar.
Disse havde sæde i den sidste bestyrelse:
Borgmester Ingv. Arent, Carl Weimar, købmand Jens Chr. Nielsen, direktør Kaiser og direktør Alex Olesen.
En person, der i særlig grad har sat sit præg på Fredericia-Strib Overfarten, er fhv. skibsfører Aage Anker Beck. I 26 år har han stået ved roret på "M/F Strib". ....
Jeg husker endnu klart, at folk stod i kø for at komme med, og at vi flere gange måtte sejle, mens mange stod tilbage, Der var opslået skilte ved færge-lejerne om at folk måtte vente med at gå ombord, til alle var kommet i land. Så stort rykind har der været på færgen siger den tid-ligere skibsfører.
I den første tid var min løn afhængig af, hvor mange passagerer d sejlede med, så det var meget svin-gende indtægt jeg havde.
Jeg har svært ved at fatte, at overfarten nu må stop-pe. Mine bedste år har jeg haft ombord på færgen. Med alle de uheld, der har ramt overfarten, kunne det ikke gå anderledes, men det er beklageligt, siger Aage Anker Bech. der "gik i land" i december. Ligesom statsbanerne var det noget. man troede altid ville eksi-stere.
Den allersidste færgetur Strib-Fredericia i 31 august 1970 - »Strib« herunder i Fredericia havn - 98 års færgefart på Lillebelt slut.- bemærk dannebrog på halv. - "Færgen" var godkendt til 94 passagerer og havde plads til cykler på taget
Annonce - Lørdag den 29 august 1970
Aktionærer,
der vil med på sidste sejltur med færgen "Strib" mandag (31den august) bedes ringe til tlf ....
Spisning på Færgekroen kr. 14,00 pr kuvert.
Weimar
Avistekst: (Fredericia Dagblad)
(Foto tv.) Den lille hyggelige Strib-færge er på vej ind i Gammel Havn i Fredericia. 50'ernes store udflugt var en tur med Strib-færgen fra Fredericia til Strib. Cyklerne stod på taget. Blandt passagererne ses: den høje mand med jakke og slips til højre for styrehuset er en af aktionærerne - ostegrosserer Arne Andersen fra Strib. Foto th. Nordenbro