Thorvald Barløse og Åge Warming på kintoret
Overassistent Elin Nielsen - 1964
Sognerådsmøde i 1963 - f.v.: Jørgen Berthelsen, Axel E. Jensen, Karl E. Riisager, og Søren Nielsen
Sognerådsmøde i 1963
Sognerådsmedlemmer : Niels Nielsen, Axel E. Jensen og Åge Warming
Søren Nielsen, Erik Christoffersen, Niels Nielsen og Åge Warming - 1962 - 1968
rik Christoffersen, Ove Schultz, Niels Nielsen, Aksel Pedersen, Åge warming og Kommunesekretæren Th. Barløse
Åge Warming og Kontorass. Elin Nielsen
Indflytning på de nye Kommunekontor - Strib landevej/Højskolevej 13 maj 1965
På indvidelsesdagen
flaget hejsen af Kommunesekretær Th. Barløse
Sognerådsmedlemmerne:
Erik Christoffersen og Karl E. Riisager
Gæster
Kommuneingeniør Poul Olsen Andersen
Sognerådsmedlemmerne:
Axel Jensen og Søren Nielsen
Kommunesekretær Thorvald Barløse
Kommuneingeniør Poul Olsen Andersen og
Axel Jensen
Gårdejer Sigurd Rasmussen "Guldbjerggården"
og Sognerådsformand Aage Warming
Aksel Jensen - Gartner Christian Hansen -
Karen Warming
Sognerådsmedlemmerne: Karl E. Riisager og
Axel Jensen
Horsens Folkeblads interview med
sognerådsformand Aage Warming i august 1965
af Thorkild Voss - lettere revideret
Staten gav ---- Staten tog. Således ser det ud for Vejlby-Strib kommune,
der nu efter næsten 30 års dvale atter løfter blikket mod fremtiden
* Kommunen drømmer om en fremtid som feriecenter, og foreløbig er der planer om højhushotelbyggeri og kongreshal til 1400 mennesker.
Efter opførelsen af en fæstning, det senere Fredericia, på Bersodde i 1651 ønskede kongemagten, at styrke en bydannelse på dette sted og søgte på forskellig måde at hæmme udviklingen i de omliggende byer: Kolding Vejle og Middelfart , bl.a. ved at forlange færgefarten flyttet fra Snoghøj-Middelfart til Fredericia-Strib. En planlagt fæstning på Sofieodde (Strib) måtte hurtigt opgives, og færgeruten lod sig heller ikke flytte ved magtbud. Først anlægget af jernbanen over Fyn medførte, at færgeoverfarten i 1872 flyttede til Strib-Fredericia. Omkring færgehavnen i Strib udviklede der sig snart en bymæssig bebyggelse, Strib havneby, og en ny by havde set verden.
Men -- som staten gav -- tog den igen -- knap 30 år efter -- giver staten atter. En by, der om ikke just var død, så blevet meget stille, og en kommune, der i dag tæller flere pensionister end skolesøgende børn, løfter nu atter blikket og forsøger at realisere de planer, som så længe har været skrinlagt. Vejlby-Strib kommune vågner af sin torneroseagtige søvn, og det takket være Danmarks første hængebro, Lillebæltsbro nr. to.
Trods sin liden størrelse, i dag godt 2300 indbyggere eller halvdelen af kommunens indbyggere, en gang en betydningsfuld by, fordi den var overgangsby mellem Fyn og Jylland. To gange måtte man indtil 1935 med færge, hvis man skulle fra Sjælland til Jylland og Fyn, indtil da var der liv i Strib, akkurat som man oplever det i færgehavnene den dag i dag.
Så kom Lillebæltsbroen og der med stilheden til Strib. Nu kommer Lillebæltsbro nr. 2, og atter vender trafikken tilbage til kommunen, som man mistede i 1935. Dog -- ingen, heller ikke kommunen tror, at Vejlby-Strib kommune bliver verdens navle, men som det har vist sig i USA, og såmænd også i Danmark, skal der nok dukke bebyggelser op langs den ny motorvej, og bedst af alt hoteller, og hvad dertil hører.
Således var situationen indtil 1935, da byen "døde", 500 indbyggere --- jernbane- og færgefolk --- forlod byen og lod den i stikken. Det betød godt 700.000 kr. mindre i skat årligt for kommunen, og indbyggerantallet var nu 1300. Tilbage i Strib lå fem færgelejer og en mægtig banegård, som vidnede om byens stortid. I de følgende år blev byen en pensionistby. Ældre skibskaptajner, styrmænd og præster og andre pensionister beboede byen. Ja en overgang havde man ikke færre end 13 præster (emeritus) i byen
Men kommunen klarede skærene, og siden 1945 har man haft en mindre fremgang. Men --- hvordan stiller kommunen sig i dag, hvor otte km. af en ny hovedvej kommer til at gennemskære den. Er den selv fulgt med tiden ?
* Industri
eller rekreative områder
--- Vi er ganske klar over at arealerne omkring den nye Lillebæltsbro kommer i søgelyset, fordi de ligger centralt og op til en hovedvej fortæller sognerådsformand Aage Warming, og ikke mindst industri og handel vil være interesseret i at få virksomheder placeret her. Spørgs-målet er så, om vi skal give industrien frie hænder, eller om vi skal holde igen. For vi må huske på, at egnen her er så smuk og så ideel for ferieliv, så det er et spørgsmål, om vi ikke hellere skal satse på det rekreative.
Strib har før været et sted, hvor folk holdt ferie eller tog på udflugt til. Det var i færgefartens tid. 1899 åbnedes et badehotel imponerende efter datidens forhold.
* Nu skal det være
omvendt
--- Det kostede kommu-nen 14 villaer i det dyreste kvarter at få broen. Hvad er kommu-nens modtræk ?
--- Vi har købt jord i Strib til 50 byggegrunde og har yderligere 27 tønder land liggende uden for byen som grønt område, og ved Vejlby Fed, hvor der i forvejen er adskillige sommerhuse, vil vi indrettet et rigtigt ferieområde, så vi skal nok få folk til at komme til os. Nu har vi i mange år måttet komme til andre. Det skal være omvendt ...
* "Tornerosekysset"
--- Død den ene dag, levende den anden dag. Men hvad vil kommunen egentlig bruge som "kys", for at få tornerose-søvnen hævet ?
--- Vi har de sidste år opført mange nye boliger, og da der for tiden er arbejde i gang med at byggemodne arealer til ca. 200 boliger, er vi godt dækket ind på dette felt. Vi forventer endvidere at anlægget af den nye Lillebæltsbro vil bidrage til forøgelse af befolkningstallet, så, mon ikke det går ...
Medens tilvæksten i de sidste 15 år har andraget ca. syv pct. skønnes tilvæksten i de kommende 15 år at ville komme til at ligge mellem 25 og 50 pct., svarende til ca. 1000---2000 indbyggere. For hele Middelfart-egnen tilsammen skønner man en befolkningstilvækst paa ca. 5000 indbyggere, så det må siges at være en anselig bid, den "døde" kommune regner med.
* Har gode kort på hånden
Den nye motorvej med bro og det hele, skal være færdig til 1969, så er spørgsmålet, hvad kommunen vil sætte i "udstillingsvinduerne" ud mod motorvejen ?
--- Skal vi have industrivirksomheder, skal vi i hvert fald have dem for sig selv. understreger sognerådsformanden med bestemt mine. Industriarealer og boligkvarterer skal være adskilte, ellers ødelægger man helhedsindtrykket. Det er jo også derfor, vi har ansat en arkitekt til at anlægge det for os. Ikke blot denne det af kommunen, der kommer i berøring med motorvejen, men hele kommunen skal nu have en grundig revision. Vi sidder med ganske gode kort på hånden alene i vor natur, og disse skal spilles rigtig.
Sognerådsformanden gør en bevægelse med hånden, som lægger han fire esser på bordet. Han stirrer stolt på "kortene", hvor "hans" 4108 indbyggere er bag de tre skoler i kommunen, hvoraf de to kun går til syvende klasse, og de 500 skolesøgende børn. Et tal, der virker meget, meget lille, og som bliver dækket af 622 pensionister. eller over syv procent af kommunens befolkning.
Netop dette tal 622, gør at kommunen er blevet kaldt pensionisternes kommunen. Er denne tid nu forbi ?
* Højhus-hotel og kongreshal
--- Kommunen håber på hoteller, men vil man selv opføre dem?
---- Nej. det har vi sandelig ikke kapital til. Husk på, at vi er i gang med mange nye byggerier f. eks. funktionær boliger, og pludselig siger staten, at nu kan vi ikke få de penge, vi havde gjort regning med. Nej selv kan vi ikke klare det, men et privat konsortium har planer under overvejelse.
Vi har selv købt et stort areal ved siden af motorvejen i Stavrby Skov, og det vil vi gerne benytte til et stort sportsanlæg. På den anden side af motorvejen, er der tale om at det omtalte konsortium vil bygge hotel og parkeringsplads. Da man første gang forelagde mig planerne, var der tale om et mindre hotel, men det frarådede jeg. I dag er der tale om et højhus med udsigt over Lillebælt og endvidere en kongressal med plads til 14---1500.
* Ingen kommunesammenlægning her, tak
--- Jeg mener, at vi har fulgt ganske godt med, selv om villig skal indrømme, at mange, mange ønsker er kommet i skrinet, fordi vi ikke har kunnet magte dem, fortæller Aage Warming. Vi har dog den glæde at mange af kommunens unge bliver boende, og vi har alle indbyggere i arbejde. Nogle arbejder i Fredericia og tager daglig over bæltet med den lille færge, og andre arbejder i Middelfart.
--- Hvad betyder kommunesammenlægningen for kommunen så tæt op ad Middelfart ?
--- Kommunesammenlægningsplaner spøger jo alle vegne, men jeg tror ikke der kan være tale om en indlemmelse af vor kommune under Middelfart. Jeg betragter vor kommune som en ideel kommune med 4,200 indbyggere, en kommune der vokser støt, og hvor der er tale om en jævn fordeling mellem bymæssig bebyggelse og landdistrikt.
Kommunesekretær Thorvald Barløse
Kommuneingeniør Poul Olsen Andersen
Fru Loft ved omstillingsbordet
Overassistent Elin Nielsen
leder af socialforvaltningen
Kontorassistent Keld Hansen
Vejlby-Strib sogneråds sidste møde 19. marts 1970.
Fra venstre ses Aage Hansen * Eigil Bennike * Erik Christoffersen, Axel E. Jensen * Karl Risager, Søren Nielsen *, Børge Kristiansen *, Svend Fogh Sørensen, Christian Hansen, Aage Warming, formand, Thorvald Barløse, sekretær, Ejnar Rasmussen. Medlemmer med "'forsatte i Middelfart byråd sammen med nyvalgte Evald Jørgensen. ( Foto udlånt af Middelfart Byarkiv.)
Kommunesammenlægning 1.4.1970-25 år
Af tidligere borgmester Herman Jensen, Middelfart
I hele perioden fra 1962 til 1970 var kommunesammenlægningen et tilbagevendende problem, der blev forhandlet og diskuteret ved møder og ikke mindst i lokalradioen og pressen.
Meget tidligt fornemmede vi, at det ikke ville blive noget let spørgsmål at løse. Kommunallovskommissionen besøgte os et par gange og gjorde det klart for de kommuner, det drejede sig om: Kauslunde-Gamborg, Vejlby-Strib, Fænø og Middelfart at, såfremt disse kommuner ikke selv kunne finde en løsning, ville kommissionen træffe en afgørelse. Det blev også gjort os klart, at vi havde frist til 1969, idet loven ville træde i kraft 1. april 1970.
Altså måtte vi igang. Middelfart havde som bekendt igennem mange år savnet udvidelsesmuligheder, idet man savnede egnede arealer såvel til industri som til boligbyggeri. Kauslunde sogneråd, med dets formand Ejnar Andersen i spidsen, havde fuld forståelse for Middelfarts problemer, og på et ret tidligt tidspunkt stod det klart, at Middelfart og Kauslunde var rede til en sammenlægning. Det betød, at man allerede i årene 1967, 68 og 69 i fællesskab kunne udarbejde en dispositionsplan for de to kommuner, således at man i disse år var i stand til at planlægge kommende byggerier ikke mindst for områderne syd for Assens-vej og for områderne mellem Middelfart og Skrillinge. Denne dispositionsplan, der bl.a. omfattede idrætshal, skoler, idrætsarealer, lystbådehavn, badestrand, gymnasium samt et omfattende boligbyggeri (Ø-kvarteret), var færdig til godkendelse i 1969. Den udvikling, der er sket i dette område, har stort set fulgt denne plan. Det var af stor betydning for de to kommuner, at det var lykkedes at få skabt en fælles plan. Det gav begge kommuner mulighed for at disponere på et tidspunkt, hvor vi havde stigende konjunkturer. Kauslunde kunne erhverve jord, som siden kunne overtages af fælleskommunen, og vi kunne i fællesskab drøfte, hvor den nye idrætshal skulle ligge. Det samme gjorde sig gældende med hensyn til det gymnasium, vi vidste ville komme. Der var samarbejdsvilje og lyst til at tage fat på opgaverne.
Det samme var desværre ikke tilfældet med Vejlby-Strib kommune. Sog-nerådsformanden, Åge Warming, der var en gæv sønderjyde med stor kærlighed og interesse for sin kommune ønskede sammen med sit sogneråd at bevare kommunen som en selvstændig kommune, og han kæmpede energisk for sin sag. Første gang vi rigtig mærkede hvor stærkt det lå ham på sinde, var da Middelfart skulle have sin vandindvindingsret fornyet. Forholdet var, at Middelfart vandværk var placeret i Staurby Skov altså i Vejlby-Strib kommune. Hidtil havde Middelfart kommune ved lov haft ret til at udvinde et vist antal kubikmeter vand på et område i skoven. Denne tilladelse var nu udløbet og skulle fornys. Til dette brug har man en særlig kommission, hvor stiftamtmanden var formand.
Middelfart sendte sin ansøgning om fornyelse af vandindvindingsretten og ønskede retten udvidet med et vist antal kubikmeter. Middelfart fandt dette ønske rimeligt, idet byen, siden loven om Middelfarts vandindvindingsret, blev vedtaget omkring århundredeskiftet, var vokset ganske betydeligt i indbyggertal. Men her mødte vi den første egentlige modstand, idet Åge Warming meddelte på Vejlby-Strib kommunes vegne, at man ikke kunne gå med til nogen som helst forøgelse af vand-indvindingsretten. Motiveringen var, at det vand, der fandtes i Vejlby-Strib kommune, skulle forbeholdes denne.
Efter et par ret så livlige møder blev der afsagt en kendelse, der naturligvis gav Middelfart kommune medhold, ti! stor irritation for sognerådsformanden i Vejlby-Strib kommune.
Denne sags forløb varslede ikke godt for det videre samarbejde, og Middelfart byråd besluttede derfor at arbejde for, at Vejlby-Strib kommune også efter den nye kommunallov bevarede sin selvstændighed. Efter adskillige møder mellem de implicerede parter, enedes man om at fremsætte et forslag til kommunal-lovskommissionen gående ud på, at et areal beliggende mellem den nye bro og Middelfarts kommunegrænse blev lagt sammen med Kauslunde-Gamborg og Middelfart kommune. Den bebyggede del af Strandvejen skulle være undtaget, da det var et område som Vejlby-Strib kommune nødigt ville give slip på. Den skitserede ordning ville betyde, at Middelfart kunne få de industriarealer, som man havde så hårdt brug for. Endvidere betød det, at antallet af personer, der ville blive indlemmet i den nye Middelfart kommune, ville være såre beskedent.
Der var fuld enighed om dette forslag fra samtlige kommuner, og man afventede i spænding, hvilken stilling kommunallovskommissionen ville tage. Ved mødet med kommissionen, der afholdtes på Hotel Staurby Skov, fremlagde kommunerne i fællesskab deres projekt, der desværre ikke faldt i god jord. Kommissionen meddelte, at man fandt, at det var en unaturlig opdeling. Efter kommissionens opfattelse burde de implicerede .kommuner være én kommune, og man agtede at indstille til indenrigsministeren, at det blev tilfældet. Nu var gode råd dyre, så hvad gjorde man nu. På Åge Warmings forslag besluttede man at rejse til København for overfor indenrigsminister Poul Sørensen selv at redegøre for kommunernes indstilling til sagen, som sagt så gjort. Det lykkedes, at få stiftamtmand Jacob Højrup med på ideen, og vi drog til hovedstaden, hvor vi fik foretræde for ministeren; men ingen af vore efter vores mening gode argumenter hjalp. Ministeren meddelte klart, at han agtede at følge kommunallovskommissionens indstilling. Hermed var sagen afgjort, og selvom alt var forsøgt for at følge Vejlby-Stribs ønske om at forblive en selvstændig kommune, stod det klart, at fra den 1. april 1970 ville de fire kommuner: Middelfart, Vejlby-Strib, Kauslunde-Gamborg og Fænø være én kommune. Nu vidste vi, hvad vi havde at rette os efter, så nu skulle der samarbejdes, således at vi kunne stå klar med et nyt byråd for den samlede kommune, når loven trådte i kraft.
Dette samarbejde forløb på den allerbedste måde. Man enedes om at lade de tre kommuners administrationschefer om at klare de regnskabstekniske spørgsmål sammen med ekspeditionssekretær Harald Jensen, der tiltrådte for Fænø. Man enedes endvidere om, at administrationens hovedsæde skulle være Middelfarts nye rådhus, og antallet af byrådsmedlemmer i det nye byråd skulle være nitten. Også spørgsmål om fordelingen af personale fra de forskellige kommuner blev ordnet, og man enedes om, at Middelfarts hidtidige kæmner Henning Nielsen skulle være den nye kommunes første kommunaldirektør.
Som en af sine sidste opgaver som Sognerådsformand fjerner Aage Warming Vejlby-Stribs kommunes våbenskjold fra facaden -
Dagen fejres med en enkelt pilsner.
f.v. ukendt - Gårdejer Ejner Rasmussen (v) Røjle SkovDirektør - El-Tin - Erik Christoffersen (k) - Plejeass. Karl E. Riisager (s) Byrådsmedlem Proku. Harry Christensen - Gårdejer Åge Warming (v) - Borgmester for den ny Middelfart Kommune, Hermann Jensen
Hermed er det slut med Vejlby-Strib Kommune datoen er 1 april 1970 - Borgmester for den ny Middelfart Kommune Hermann Jensen overtager her symbolsk kommunesn våbenskjold