Færgefart har der været mellem Fredericia og Strib siden Fredericias grundlæggelse, hvis man dog undtager krigssituationer. I 1657 erklærede den danske konge, Sverige krig, men Kong Karl X Gustav løb efter nogen belejring Fredericia over ende, hvorved der skete omfattende skader.
I Hugo Mathiessens bog »Fredericia 1650-1760« fremgår det, at færgefarten efter denne krig i 1661 atter kom tilbage til Fredericia-Strib. I krigsperioden havde man klaret sig med overfarten ved Middelfart. I bogen nævnes: »Genrejsningen af Fredericia kom i gang, og Frederik den Tredie omdøbte den 22 april 1664 byen til Fredericia, og i fødselsdagsgave skænkede han den fritagelse for told af varer, som førtes til eller fra andre steders markeder, forskånede dens skibe for lastepenge, tillod fremmede at flytte deres huse til fæstningen og bragte færgefarten på fode«.
»Færgeløbene ved Middelfart« nævner den stabile overfart Middelfart-Snoghøj, som Fredericia-Strib ikke kunne slå ud:
Samfærdselen over færgeløbet har været underkastet de skiftende tiders indflydelse op samfundslivet, men gennemgående er trafikken sikkert blevet forøget, eftersom tiden gik, og nogen større konkurence fra det nye færgeløb Fredericia-Strib blev der ikke. De rejsende fulgte den gamle rute, og den i nyere tid voksende posttrafik benyttede stadig dette færgeløb, der var det mest praktiske for samfærdselen. Da riget omkring 1830 havde forvundet følgerne af den ulykkelige krig mod England, forøgedes trafikken stærkt fra år til år, indtil det for det gamle færgeløb så skæbnesvangre år 1866, da den fynske bane gennemførtes til Strib, som samtidig fik dampskibsforbindelse med Fredericia, de nyanlagte baners knudepunkt. Dermed gik postbefordringen tabt, samt efterhånden befordringen af rejsende og gods. På få år hensygnede hele samfærdselen ved det gamle færgeløb, og da Kong Frederik den Tredies tanke »herefter færgeriet fra vor købstad Middelfart og Snoghøj til Strib og Frederiksodde at henlægge« endelig efter to århubdredes forløb blevet realiseret.
Efter banens gennemførelse til Strib i 1866, var der ikke meget at bestille for Middelfart-Snoghøj-ruten. Den 1. april 1873 blev den priviligerede færgefart i Middelfart nedlagt, og færdselen blev frigivet, fremgår det af »Lovtiende for Kongeriget Danmark for året 1885« - tolv år efter. (Poul Thisen »Da Fredericia var færgernes by«).