dette foto er dateret år 1925
Dampskibet »Lille Bælt« (kopi af maleri af F.Ernlund - Middelfart Museum) (link til "Lille Bælt)
"Hjalmar" el. "Dagmar" under indsejling i lejet ud for banegården - passagerer på Udflugtsfærgen venter på at komme ud af leje (link til udflugt)
Troppetransport ud af Strib havn
Drager Peter Hansen i aktion
han var tillige Skovmand og Cigarhandler
Middelfart Avis
den 31te Oktober 1866.
Bekjendtgjørelse
Fra 1ste November næstkommende bliver der oprettet et
Brevsamlingssted i Strib Middelfart Postkontor, den 30te Oktober 1866
Lepper.
Middelfart Avis
den 10. Oktober 1901
Da Færgerne nu alle er over 100 Tons, skal der i henhold til Sønæringsloven foruden en Fører mindst være en 1. Styrmand, der har erhvervet Bevis som saadan, og man har derfor, for at blive istand til at efterkomme Lovens Fordring, anset det for rettest at optage Forslag paa Finansloven om det i nævnte henseende fornødne Personale.
Middelfart Avis
den 8. Februar 1913
Taagesignalet fra det nu nedlagte Halskov Fyrskib ved Korsør, har i disse Dage været prøvet ved Lillebælt-soverfarten, hvor det krumme Farvand i tæt Taage er meget vanskeligt at besejle, særlig paa Grund af den stærke Strøm. Efter en Prøve i Taage fra Fredericia Færgebro har Taagesignalet ikke vist sig bedre, end de nuværende Klokker. Taagesignalet vil dog blive prøvet fra Strib ved først indtrædende Taage. Hornet betjenes ved Haandkraft.
Middelfart Avis
den 15 Januar 1915
- Der vil nu blive anlagt elektrisk Spil ved Færgenlejerne i Strib for hurtigere at kunne overføre de gennemgaaende Personvogne, som fremtidig tænkes befordrede af Færgerne baade over Store- og Lillebælt, saa at deres Passagerer ikke behøver at staa ud under Overfarten.
Middelfart Venstreblad
den 16. April 1915
Færgeuheld.
Dampfærgen »Kronprinsesse Loui-se« fik paa en Godstur i Torsdags Formiddag et mindre Maskinhaveri, mens den var undervejs fra Strib til Fredericia, hvorfor den drev lystigt ad Middelfart til. Det lykkedes dog lidt efter at faa Færgen i Gang igen, saa den ankom til Fredericia med ½ Times Forsinkelse,
den 21 April 1915
»Kørslen« over Bælterne.
Efter hvad Fyns Venstreblad erfarer, er Statsbanerne nu rede til at tage fat paa Gennemførselen af den tidligere omtalte Plan om at overfører Personvogne med Færgen, saa Passagererne slipper for Omstigningen.
Antagelig vil Vogoverførselen kunne paabegyndes allerede i indeværende Sommer.
Middelfart
Venstreblad
den 28. Maj 1915
Lillebælts-Overfarten.
Dampfærgen »Dagmar« afgik i Gaar til Helsingør for at underkastes en større Reparation. Den skal blandt andet forsynes med nye og større Skinner, saa den kan overføre de nye Ekstrasmaski-ner (P.-Maskiner)
Middelfart
Venstreblad
den 9.Juni 1915
Grundstødt
paa Strib.
I Nat ved 12-Tiden grundstødte paa Stribodde Skonnerten "Emma", Kaptajn Pilegaard af Svendborg. Skon-nerten kom fra Landskrona med ildfaste Lervarer til Kol-ding. I Formiddags ved 9-Tiden kom Skonnerten af Grun-den ved Dampskibet "Dan"s Hjælp, hvorefter den fortsatte Rejsen uden at have taget Skade.
Middelfart Avis
den 18. Januar 1916
Paa Statsbanernes Færger vil der i nær Fremtid blive indført en Række længe tiltrængt Forbedringer af 3. Kl.s Kahytterne, der da ogsaa hidtil har henligget i en ganske utilladelig Forfatning. Paa Fredericia-Strib Overfarten skal der nu indrettes Dame-kahytter. Bænkene skal forsynes med Hynder af imiteret Læder, der skal hænges Gardiner for Vinduerne, Billeder skal anbringes paa Væggene, ligesom Tilfældet er i 3. Kl.s Vognene, og endelig skal Bordene i Kahytter, hvor der er Restaurant, forsynes med Duge. Hvis saa Luften i Kahytterne samtidig kunne blive gjort bedre, ville Forholdene næsten begynde at blive taalelige.
Middelfart Avis
den 6. Maj 1916
Den paa Finansloven be-vilgede Færge til Lille-bæltsoverfarten, der tillige skulle fungere som Isbry-der, vil ikke kunne byg-ges foreløbig paa Grund af Krigen. Foreløbig vil saa den nye Madsneø-Færge, der bliver færdig om et Par Maaneder, assistere ved Lillebælts-overfarten.
Middelfart Avis
den 4 Juni 1917
Ved Strib Havnemole er i Dag i rejst et højt Mastesignal med tre Signalpladser, hvorfra der kan gives Signal til ankomne Færger om lejebesejlingen. Dette Signalsystem har længe været paakrævet, og det vil rimeligvis samtidig blive benyttet for at vise Strømmen ved Færgelejerne, hvad der er af stor Betydning for en indsejlende Færge.
Middelfart Avis
den 18. Juni 1919
En ualmindelig tæt Taage hvilede i Nat over Lillebælt, og skønt der nu for kort Tid siden er installeret elektrisk Taagehorn og opstillet et Par meget kraftige elektriske Lamper ved det lille Lygtehus paa Strib Odde for at modvirke ulemperne ved Taagen, saa Færgerne kunne sejle lige saa sikkert som i sigtbart Vejr, fik Nattogene dog alle 15-20 Minutters Forsinkelse, fordi hverken Taagehornet eller Lamperne paa Odden ville fun-gerer i Nat, og Fyret var usynligt i den tætte Taage. Det er under saadanne Forhold overordentligt vanskeligt at navigere saa nøj-agtigt, at Færgen straks kommer rigtigt ind i Færgelejerne, og det hændte derfor ogsaa i Nat, at Dampfærgen »Hjalmar« paa en Ekstratur forud for Eksprestoget fra Jylland kom
udenfor Færgelejerne og maatte ud igen ligesom Ekspresfærgen skulle sejle ind. Heldigvis skete der intet andet end forsinkelser, fordi Sømænde-ne er saa agtpaagivende. Uheldigt er det jo, at Taagesignalet netop svigter, naar Taagen kommer. Der har ellers været prøvet og eksperimenteret saa meget med dette Apparat, der har sendt sine Klagehyl viden om, saa man kunne vente, at det var brugbart.
Færgehavnen i Fredericia - 2 færger i lejerne - navne ukendt - omkr 1920