Den
første postflyvning i Europa |
Middelfart Venstreblad Torsdag den 24 August 1911 Flyvning i Middelfart Lunefuld som selve Flyvesporten har Indledningen været til denne Flyvning. Først haabede man paa Danmarks-flyvningen. den gik i Stykker. Saa blev der indledet Forhandlinger med Hr. Robert Svendsen. Et Øjeblik saa det ud til, at disse skulde krones med Held, og dette maa have foranlediget det Telegram, som udsendtes gennem "Nationaltiende", at nu var det hele i Orden. Men et af Flyve-konsortiets fire Medlemmer veg tilbage for den Garanti, som krævedes: 2000 Kr. Dermed brast det hele og Svendsen forlod Byen. Vor sydafrikanske Ven. Da traadte, om vi saa maa sige, Byens sydafrikanske Ven til. Billedet er hentet fra København S fra det vidunderlige Liv, som Paladshotellets Ejer, Hr. Anders Jensen, har levet. Hver Gang han har staaet for en af sit Livs store Vanskeligheder har han efter eget Sigende faaet Hjælp fra en sydafrikansk Ven. Ligesaa her. Da "den syaafrikanske Ven" i Gaar Aftes havde læst i "Middelfart Venstreblad" gik han hen og saa sin Bankbog efter. Resultatet af denne Undersøgelse maa være forekommet ham gunstig. Thi faa Minutter efter telefonerede han til Købmand S.Andersen og erklærede: "Jeg tager den fjerde Part af Risikoen". I Morges tidlig telegraferedes til Svend-sen, at man gik ind paa hans Fordringer. Og ved 11-Tiden kom der Svar tilbage: Severinsen og jeg flyver i Middelfart paa Søndag. Allerede i Dag har man begyndt paa Forberedelserne med at faa opført Flyveskur (Hangar) ude paa Flyvepladsen ved Hindsgavl. S Marken til højre for Vejen mellem Adlerhus og Hindsgavl Slot. Den blev i sin Tid af Journalist Ervø skildret som en ganske særlig velegnet Plads til dette Formaal, og den kan rumme 50,000 Tilskuere. Ingen behøver altsaa at ængste sig for ikke at kunne faa Plads, og da den hæver sig teresseformigt, er man sikker paa at faa et brilliant Overblik over Situationen , selv om man staar i de bagerste Rækker. |
Middelfart Venstreblad Fredag den 25 August 1911 (Annonce) Stor Flyvning ved Middelfart Flyverne Robert Svendsen og Severinsen Flyver Søndag den 27. ds. mellem 1. 5 og 7 Eftmd paa Flyvepladsen ved Hindsgavl. Koncert af et 10 Mands Orkester fra 5 - 8. Restauration og Cyklestald på Pladsen Entr’e Voksne 1 Kr. Børn 50 Øre. Adgang til Hindsgavls og Fænøes Skove og Marker er i Flyvedagene kun tilladt for Publikum, forsynet med Adgangstegn. De To Flyvere. Robert Svendsen vil være kendt af alle vore Læsere. Han bærer i Udlandet den flotte Titel „Sundflyveren", idet han var den første, som fløj fra København til Malmø. Siden har han foretaget en Række glimrende Flyvninger rundt om i Landet - Severinsen er mindre kendt. Hans Maskine er den berømte "Vanipa". Den er maaske bleven for gammel og skrøbelig. Nu er der imidlertid en mulighed for, at Hr. Severinsen møder med intet mindre end den nye Militær-Todækker. Med den har han i Aftes foretaget en meget vellykket Flyvning ude paa Amager. Flyvningen varede i 22 Minutter og forløb ganske fortræffeligt. I den Tid kunde Flyveren være naaet saa langt som herfra til Vejle. Kommer der Tusinde af Mennesker? Med bekymrede Miner ser Flyvekon-sortiets Medlemmer op mod Himlen. Men de konstaterer for sig selv og andre, at hvis Vejret bliver ligesåå godt som i Søndags som i Dag, vil alle Betingelser for en Flyvning være til Stede. Det vil glæde vor „sydafrikanske Ven" at erfare, at der rundt om i vore Nabobyer gøres Anstrængelser for i stort Tal at stævne til Middelfart. I Bogense har lejet to Dampbåde, og det forlyder, at alle Byens Vognmænd er lejede til Middelfart-Ture. Fra Kolding, Haderslev og Assens kommer Dampere, og de bliver forhaabentlig fyldte med skuelystne. At Beboere i Byens Opland vil komme herind til den første Flyvning paa Fyn tør vel næsten anses for givet. I alt Fald har vi allerede telefonisk modtaget en Mængde Forsikringer herom. |
Middelfart Venstreblad Lørdag den 26 August 1911 Flyvningen i Morgen "Vi kan flyve i Regn" Vi har i Dag haft en Samtale med de Herrer Svendsen og Severinsen, der ankom til Middelfart i Morges S deres Maskiner naaede i Formiddags pr. Banevogn til Havnen, og Dagen igennem har Publikum søgt derned for at se et Glimt af Maskinerne under Presenningen. "Flyvepladsen er ganske ideel" siger Hr. Svendsen. Jeg har lige været ude at se den. "Og Vejret tegner helt godt. En Smule Regn kan heller ikke hindre os i at gaa op, men vi kan da ganske vist ikke blive saa længe i Luften." Vil De flyve højt ? Spørger vi. Det er nemlig det staaende Spørgsmaal fra Abonnenterne. ,,Ikke de første Dage. Men senere foretager vi maaske en Flyvning over Bæltet. Det er dog ikke Meningen at lande i Fredericia, men derimod at gaa hen over Byens Tage og saa tilbage igen. Der bliver sagt derover fra, at det paatænkes at udsætte en Pokal i den Anledning." Flyvning med Passager. Hr. Severinsen har ganske rigtig Militær-Todækkeren med. Med denne har han flere Gange fløjet Passager-flyvning. "Og jeg er villig til det ogsaa her", siger han, "hvis Vejret bliver stille. Jeg kan jo ikke ligefrem udsætte andres Liv for Fare". Vi slutter med at henstille de Herrer at flyve en Runde hen over Sindssyge-anstalten S dette er en Opfordring, som er rettet til os fra en af Lægerne. Og de to Flyvere lover at tage Sagen under velvillig Overvejelse. (Annonce) Fænø Badehotel anbefaler sig til Besøgende i Flyvedagene Adgang til Fænø som sædvanlig, ogsaa gennem Skoven. Hele Dagen Dækket Bord. |
||
|
||||
Robert Svendsen klar til at starte |
Flyveren Robert Svendsen |
Middelfart Venstreblad Mandag den 28 August 1911 Med et Smil vil denne Slægt fortælle til Efterkommerne om den første Flyvning i Middelfart. "Ak ja", vil Bedstefaderen sige i August 1941. "Det var en af de sidste Dage i August, Vejret havde været overtrukket hele Dagen, og det regnede nu og da Det blæste ogsaa ret kraftigt, og de fleste ventede vel nok, at der slet ikke kunde blive Flyvning. Men man havde jo Søndagen fri, og derfor kom der Folk baade fra Bogense, Kolding, Assens - ja helt fra Haderslev. Derfra kom saamænd over 300 Mennesker. Og da Klokken var fem, var der et Par tusinde Mennesker ude paa Marken mellem Adlerhus og Hindsgavl. Ypperligt var Stedet valgt ! Den for Publikum afspærrede Plads var saa stor, at de mange Mennesker fyldte som en Draabe i et Vandfald. Allesammen havde de den fortræffeligste Udsigt over Startpladsen, der ligger omgivet af de prægtigste Skove. Til den anden Side har man Bæltet, der kløves af Fænø. Diset og graa laa Landskabet - dette Landskab, der er et af Danmarks aller smukkeste. Oppe ved Indgangen til Startpladsen var rejst et stort Flyveskur - ja den Gang var en Flyvemaskine ca. 20 Alen Bred. Og herinde stod Secverinsens Militær-Todækker og Svendsens Farman-Todækker. Det var nok lige til Nød, at de kunde faa Plads derinde, skønt Skuret var 25½ Alen paa den ene Led og 37 paa den anden. Vi gik rundt og saa paa Skyerne i Ventetiden - den bliver jo lang ved en saadan Lejlighed. Da Klokken var 5½ blev der lukket op for Skuret, og vi tænkte nu, at saa maatte Flyvningen vel alligevel gaa af. Men da skulde Flyverne spise - der blev sagt, at de ikke havde faaet Mad hele Dagen, saa det var vel heller ikke for tidligt. Endelig blev Kl. 6½, og nu syntes der at blive Liv deroppe. Maskinerne blev trukne ud, og lidt efter begyndte man at høre den snurrende Lyd af Propellerne eller Skruerne. Den Fart, hvormed de løber rundt, var i Datiden ganske enestaaende - næsten uhyggelig, Nu er den vel bleven fordoblet, og derfor gaar det saa let for os at komme op i Luften og gaa til Vejrs med det samme.
Et kritisk Øieblik. |
Det bliver Alvor. Og nu ! Netop i dette Øieblik er ogsaa Severinsen oppe i Luften - nogle faa Alen ganske vist. Men vi ser de to Maskiner i nogle faa Sekunder fare frem mod os - baaret oppe af Luften. Vinden formelig kaster med dem, de slingre fra den eme Side til den anden. Men saa er Herligheden forbi og de lander. Det varede kort. Der blev sagt, at Svendsen fløj i 1½ Minut, og Severinsen havde vel fløjet en Fjerdedel af et Minut. Publikum var i dette Øjeblik begejstrede, og der klappedes stærkt. Men netop nu vilde man se mere. Man havde jo set, at de virkelig kunde flyve. Og man stod taalmodigt ventende. Jo, nu gik det virkelig igen. Begge Maskinerne tog fart paa og kørte ned mod Publikum. Men snart fik man at vide, at Hensigten hermed kun var den at udstille Maskinerne. Da de var beset et Kvarters Tid, kørtes de tilbage til Skuret S der lukkedes S og Publikum gik misfornøjet bort. Ak ja, det var den første flyvning jeg saa ... 9 - 11 Meters Vind. Men vi forlader den snakkesalige Bedstefader og kaster os ind Nutiden. Scenen er Flyveskuret, hvor vi hilser paa Kolleger fra Odense, Kolding og Horsens. Stadig lyder Spørgsmaalene til Flyverne, om der vil blive noget ud af det hele. Og Svendsen erklærer: "Der skal blive Flyvning. Men den bliver ganske kort. Vindens Hastighed er 9 - 11 Meter i Sekundet - den er altfor stærk til en god Flyvning." Og det blev altsaa til noget. Svendsen var oppe i en Højde mellem 10 og 15 |
Meter. Da han
kom ned igen, erklærede han: "Jeg fløf som et Skib i Søgang. Et Øjeblik var
jeg ved at falde ned fra Sædet, og det var sket, hvis jeg ikke havde grebet
fat med den ene Haand." Severinsen sagde: "Jeg er endnu værre stillet, idet
min Maskines Vindfang er større. Jeg kan ikke en Gang faa Fart nok til at
komme op." En billig Gentagelse. Forøvrigt har Flyvekonsortiet selv indset, at Dagen i Gaar ikke bød, hvad den lovede. Det har derfor besluttet, at Søndagens Publikum kan faa Lejlighed til at overvære en senere Flyvning til halv Pris. Modige Folk. Om Passagerflyvning blev der naturligvis ikke Tale paa Grund af Blæsten. Hr. Kommis Hansen fra Nørre Aaby var dog ellers mødt, og han tilbød ovenikøbet et Sølvbæger til 65 Kr. til Minde om sin Lufttur. Det hjalp intet i Gaar, da det vilde have været Mord at flyve med Passagerer. Men forhaabentlig krones senere hans Forventninger med Held. Der var ogsaa i Gaar andre unge Mænd, som henvendte sig i samme Anledning til Flyverne S ja Hr. Severinsen gav endog Løfte om at flyve med en smuk Middelfart-Dame. Disse stolte Forhaabninger maa naturligvis skrinlægges, indtil Vejret viser sig mere gunstigt. Til Publikums Opbyggelse kan vi gengive følgende Ytring af Hr. Svendsen: Jeg forlader ikke Middelfart, før jeg har præsteret en Flyvning, der vil imponere alle. |
||
Middelfart Venstreblad Tirsdag den29 August 1911 Butikkerne i Middelfart lukkes i Aften Kl. 7 for at give Personalerne Lejlighed til at overvære. Flyvningerne. Middelfart Venstreblad Onsdag den 30 August 1911 (Annonce) Flyvning hver Dag indtil videre, naar Vejret tillader det. Trommen gaar, saafremt der flyves Flyvningerne I Aftes tillod Vejret ingen Flyvning. I Aftes befandt de energiske Medlemmer af Middelfart "Flyvekonsortiet sig i en nedslaaet Sindsstemning. Dden planlagte Flyvning maatte nemlig aflyses.... En original Idé. - Vil Svendsen bringe den første Flyvepost i Danmark fra Middelfart til Fredericia ?? En Medarbejder ved "Fredericia Dagblad" har talt med Svendsen om den paatænkte Bæltflyvning. Som bekendt har en kendt Fredericiaborger udsat en Pokal for en saadan Flyvning. - Jeg vil gerne udføre den Flyvning sagde Svendsen. Men Betingelsen maa være den, at der medfølger en Pengepræmie paa 200 Kr., ellers bliver det den rene Tilsætning. - Det bliver vist ikke let at skaffe de Penge, især naar De ikke kan foretage en Nedstigning, indvendte Journalisten. - Saamænd kan de skaffes. Og jeg skal give Dem en Ide til det. Det er denne: I Fredericia aabnes der, f. Eks. i Bogladerne, en offentlig Subskription paa Prospektkort med mit Billede og Navnetræk. Jeg forsyner Kortene med Adresser, tager dem med i Maskinen, idet jeg Bundter dem sammen, og udkaster dem paa et bestemt Punkt i Byen. her overgives de til Postvæsenet, der stempler og udbringer dem til Adressaterne. Paa den Maade faar Bidragyderne fuld Valuta for Pengene, nemlig Æren af at faa Danmarks første Flyvepost. - Ja, det er jo noget, der vil pynte i et Album! - Vist vil det det! Og det vil skaffe Fredericia en smuk Flyvning. Jeg garanterer nemlig, at jeg vil flyve udenom et bestemt Punkt i Byen ("Geddesborg" og "Dalsborg" eller Vandtaarnet); og for at alle kan være forberedte, vil jeg mindst en Time forud meddele, naar jeg kommer .. |
Endnu er der
dog ingen endelig Aftale truffet om denne originale Flyvning. Middelfart Venstreblad Fredag den 1. September 1911 (Annonce) Flyvning ved Middelfart Da saavel Flyverne som Flyvekonsortiet finder, at Flyvningen i Søndags ikke var saa vellykket , som de kunde have ønsket, vil alle der løste Billet i Søndags, faa Adgang Lørdag Aften for halv Pris. "Flyvere" Vi har modtaget følgende: En dansk "Flyver" er en Mand, der ejer en Flyvemaskine; og som i paakommende Tilfælde - dersom han er ædru og har Lyst og Mod dertil S-kan faa den til at hoppe. Lyst og Mod har de nu sjældent, men Nøden kan jo virke i samme Retning. Derfor hænder det undertiden, naar deres Anseelse i lang Tid har dalet. at de flyver i 10 Minutter. Saa bliver saadan en Helt lovprist i høje Toner gennem alle Landets Blade for sit Mod og sin Dygtighed, og saa har han Ret til i lang Tid derefter at sjofle Tilskuerne. I Aftes (Onsdag) fik de, der var mødt paa Flyvepladsen, den Besked (af et Medlem af Flyvekonsortiet, der har en levende Følelse af i mere end en Henseende at fylde sin Plads), at der ikke - selv i Tilfælde af gunstigt Vejr vilde blive Flyvning, da Flyverne var sejlede ud for at fiske !! En kendt Mand fortalte der ude paa Flyvepladsen, at han havde været sammen med Flyverne og hørt den ene sige til den anden: "Saa for F....! nu løjer Vinden af !" Vi forlanger ikke, at Flyverne skal kunne flyve. Vi forlanger ikke, at de skal udvise Mod og Dygtighed, vi forlanger ikke, at de skal være hensynsfulde eller elskværdige, vi forlanger ikke, at de skal trække Maskinerne ud og fremvise dem for de Mennesker, der har rejst flere Mil for at komme til Flyvning. Vi forlanger i det hele taget ikke noget som helst af Flyverne, men vi forlanger af det Flyvekonsortium ,der avertere Flyv-ning fra 5 til 7, at de tvinger Flyverne til at være paa Pladsen i dette Tidsrum. Dette forlangende er dog næppe urimeligt i. Med Tak for Optagelsen. Landboer. |
Selvfølgelig forstaar
vi fuldt ud Publikums Misfornøjelse over at være mødt forgæves . Men vi ksn ikke give den ærede Indsender Ret i hans Betragtning.
Naar der ikke kan flyves, maa det ogsaa være overflødigt, at Flyverne
opholder sig paa Flyvepladsen. De bør dog næppe betragtes som
Udstillingsgenstande. Lørdag den 2. September 1911 (Annonce) Flyvning ved Middelfart.Saafremt Vejret tillader det, flyves der sidste Gang Søndag Aften mellem 6 og 8. Med Svendsen i Luften. Olav Pedersen fortæller."Gnom"-Motoren, der anses for at være Tidens bedste Flyvemaskine-Motor (men vistnok ogsaa den dyreste; den koster ca. 10.000 Kr.) har 50 H-K og syv Cylindere, der er anbragt i Stjerneform om Krumtaphuset. Cylinderne er luftafkølet med Ribber - ganske som en Motorcykle-Cylinder -, og for at tilveiebringe den bedst mulige Afkøling, er Motoren indrettet saaledes, at samtidig med, at den drejer den tobladede Skrue rundt, roterer ogsaa Cylinderne.Med et øresønderrivende Spektakel piskede Propellen Luften, og da Maaleapparatet for Motorens Omdrejningshastighed viste 1400, gav Svendsen Tegn til de Folk, der holdt Maskinen, om at slippe.Med rasende Fart og lange Hop fo’r Maskinen hen over den ujævne Græsmark, Men et Øjeblik efter mærkede jeg, hvorledes Flyvemaskinen hævede sig, |
||
Tilskuerne under os vinkede med Hatte og Tørklæder, og vi vinkede igen, mens
vi gled Flyvepladsen rundt. Bag Bakkerne kunde jeg skimte Middelfart og til
den anden Side Bæltet i en lang, blaa Stribe. S Marker og Skove dernede
svandt bort, som blev der trukket i dem af usynlige Hænder, Køerne
forskrækkedes ved Motorens Brummen, rev sig løs og galopperede i Vild Flugt
over Stubjorderne, og en ensom Svale, der var nysgerrig og vilde hilse paa
den store, fremmede Fugl, blev blæst bort af det mægtige Luftpres fra
Skruen. Just som vi laa i det sidste Sving før Nedstigningen, greb et
hæftigt Vindstød Flyvemaskinen. Den lagde sig helt over i venstre Side, men
en Manøvre med Balance-Roret hindrede den i at Kæntre. Da den atter var
kommen paa ret Køl, blev Motoren standset, og i Glideflugt gik det nedad. Et
Øjeblik senere rørte Hjulene Jorden, og efter en kort Køretur over
Grønsværet stod Maskinen stille. Mandag den 4. September 1911 Den store Flyvedag Svendsen bragte i Lørdags Nordens første Luftpost fra Middelfart til Fredericia - Over Bæltet i 800 Meters Højde. Lørdagen blev Flyvningens store Dag. Svendsens Flyvning over Bæltet var Kulminationen, og Begivenheden vil yil sene Tider mindes af de, der var saa lykkelige at overvære dette. Vejret tegnede fortrinligt henunder Aften, og mange Mennesker, bragt hid af omtrent alle Nutidens Befordringsmidler S naturligvis dog Flyvemaskinen undtagen S var ved 7-Tiden forsamlede paa den idylliske beliggende Flyveplads. Der var 10-1200 Tilskuere til Stede. Det er, hverdag der har været Flyvning, faldet i Severinsens Lod at gaa først op. |
Saaledes ogsaa
i Lørdags Aftes. Lidt før 7 var han startklar og gik straks til Vejrs i en
Højde af 60 -70 Meter. Han foretog en Række overordentlig smukke Manøvrer og
holdt sig i det hele i Luften i 16 Minutter. |
"Nu kommer
Svendsen igen!" Svendsen fortæller om Turen: „Det blæste ikke meget, og skønt jeg mærkede enkelte lidt uberegnlige Vinde, besluttede jeg mig efter at havde rundet Flyvepladsen til at gaa til Fredericia. Turen forløb aldeles brilliant, og jeg var oppe i 800 Meters Højde - paa den sidste Del af Hjemturen omtrent 1000 Meter. Hjemturen var forøvrigt den ubehageligste, og Farten var ikke nær saa stor, thi Modvinden var overordentlig stærk. Det var mig en let Sag at finde det hvide Vandtaarn, hvor jeg skulde nedkaste Posten, og jeg gjorde dette fra en meget betydelig Højde. Forresten tror jeg, at hele Fredericia var paa Benene. Voldene var sorte af Mennesker, og jeg hørte tydelig deres Hurraraab nedenunder mig. Det var et pudsigt Syn, da jeg i den store Højde gik over Middelfart paa Hjemturen S Byen lignede set fra oven en Legetøjskasse med smaa bitte røde Huse." |
||
I Middelfart |
der desuagtet havde indfundet sig ca. 1000 Mennesker, indvilgede begge
Flyverne i at give et Par korte Flyvninger.
Flyvefest paa Behrendts Hotel. |
Middelfart Venstreblad Tirsdag den 5. September 1911 Højt fra Luftens Regioner høres underfulde Toner som af vilde Anders Jag Som af Tusind Vingers Brusen høres Klart Propellens Susen og Motorens Stempelslag. Svendsen flyver, Svendsen flyver Se, hvor kækt Luften "klyver" bryder frem af Veje ny. Som den vilde hvide Svane stiler han ad Luftens Bane mod de skønne Minders By. Som en Ørn paa brede Vinger over Bæltet han sig svinger høj i majstædisk Flugt og som Ørnens Vingesusen hører vi den stærke Brusen, mens han Taarnet runded smukt. Danmark Danmark, alt vor liden, endnu mindre blev det siden. Du dig svang ad Sverrig til, da selv Luften var betvungen, du ad Sund og Bælt dig svungen, da blev trang dets Grænseskel. Flyv dog stolt paa dine Vinger, du om Land det Budskab bringer - naar i flugt, du svinger dig - over danske Bælt og Sunde, over Bøgens grønne Lunde - Danmarks Sønner svinger sig. Er end Landets Storhed svunden, har dets Sønner Midler funden, som kan holde ved dets Ry. Gennem Muldet Ploven skurer, Hamren klinger højt bag Mure S mens du svinger dig i Sky. P.Å. ("Fredericia Dagblad") Middelfart Venstreblad Torsdag den 7. September 1911 Svendsen - Han vil flyve fra Odense til Nyborg. Robert Svendsens Maskine er i Dag sendt med Toget til Odense. Efter hvad vi erfarer, er det Hr. Svendsens Hensigt en af de nærmeste Dage at flyve fra Odense til Nyborg. |
||