Fra etableringen af vejforbindelsen Strib/Middelfart i 1935 / 36 - benævnt Havnegade - ved kommunesammenlægningen i 1970 blev navnet ændret til Strandvejen - m.v. |
|
|
|
|
|
|
Middelfart Venstreblad den 31de Januar 1935. Nu bliver Strandvejen gjort i Stand. Paa et Møde i Gaar mellem Lodsejerne, Sogneraadet og Hr. Autzen kom det ikke til nogen Enighed, men Vejen vil blive istandsat og Udgifterne fordelt. Beboerne ved Strandvejen mellem Middelfart og Strib, der har dannet egen Grundejerforening, har længe været ilde berørt af den slette Forfatning, Strandvejen henligger i, saa den næsten ikke er til at befare med Bil. .... En livlig Forhandling om Vejen. Sogneraadet tilbyder at tage Istandsættelse for saa vidt angaar den offentlige Færdsel, men Hr. Autzen vil ikke give noget Forslag. Ved 4-Tiden mødtes, ved Strandvejens Begyndelse ind mod Middelfart tre Representanter fra Vejlby Sogneraad, Sogneraadsformand P.N.Petersen, Vejudvalgets Formand, Byskov Ovesen, og Kommunekasserer Barløse, med Beboerne og Proprietær Autzen, der er Vejens egentlige Ejer. Efter at have beset Forholdene samledes man ved 5-Tiden paa Strib Badehotel, hvor en Forhandling fandt Sted. Paa Sogneraadets Vegne indledede Sogneraadsformand P.N. Petersen med at udtale, at en forligsmæssig Ordning, som Loven siger, var at foretrække, og Sogneraadet tilbød at medvirke dertil og foretage Vejens Istandsættelse samt ogsaa paatage sig en passende Del af Udgifterne derved. Propr. Autzen erkendte sin Forpligtigelse overfor Beboerne langs Strandvejen til at holde denne vedlige S en Forpligtigelse, som yderlige understreges ved, at flere af Beboerne hævdede, at Hr. Autzen havde lovet dem dette ved Handelens Indgaaelse. Men naar han erkendte dette, var det ogsaa dermed slut, han vilde ikke vedligeholde Vejen for det Slid, som den Offentlige Færdsel paa den frembragte. Sogneraadsformanden vilde tilbyde Hr. Autzen at lade Strandvejen istandsætte for et Aar mod at Hr. Autzen leverede Materialerne dertil uden Vederlag. At skille den offentlige Færdsel paa Vejen ud fra den private, vilde blive praktisk umuligt, og derfor mente han at Sogneraadet kunde yde den Anpart, som man kunde blive enig om, og som dækkede den offentlige Færdsel nogenlunde. ... Sogneraadsformand P.N.Petersen, opfordrede nu Hr. Autzen til at stille et konkret Forslag, idet han gentog, at Sogneraadet var villig til at indgaa paa en rimelig Ordning, men man maatte vide, hvad man gik ind til. Hr. Autzen var villig til at paatage sig en Del af Vedligeholdelsespligten, som angik den private Færdsel, men han kunde ikke stille noget bestemt Forslag om, hvor meget dette androg. Da man saaledes ikke kunde opnaa noget Forlig, erklæredes Aastedsforretningen for sluttet, og Sagen vil nu blive optaget i Henhold til Loven: Vejlby Sogneraad vil nu med det første lade Vejen gøre i Stand og samtidig afsige en Kendelse, hvorledes Udgifterne skal fordeles, hvis Parterne ikke kan akkviescere ved Kendelse, har de Ret til at appellere den til Amtsraadet. - Vi tror, at denne Udvej af en en lidet tilfredsstillende Tilstand vil blive hilst med Glæde allevegne. Resultatet bliver jo herefter i alle Tilfælde, at den smukke Strandvej bliver farbar, og det eneste rette vil være, om den ogsaa bliver almindelig tilgængelig for Persontrafik med Automobiler. |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad den 2.November 1935. Den nye Vej fra Strib til Middelfart lader vente paa sig. Arbejdets Paabegyndelse forsinkes, fordi Banechef Flensborg er rejst til Persien. I Strib spørger man med stigende Utolmodighed, hvad det bliver til med Anlæget af den nye Vej fra Strib til Middelfart. Pengene er forlængst stillet til Raadighed, Tegningerne er udarbejdet, og der er i Strib en stor Arbejdsløshed, som i høj Grad bør virke fremskyndene paa Arbejds Paabegyndelse. Men endnu trækker det ud. fordi man inden for Statsbanerne ikke kan bestemme sig om en enkelt Ting i det store Arbejde. Som man ved, er der i den oprindelige Plan sket den Ændring, at Vejen føres helt fra Bygrænsen ind over den gamle Middelfart Station og forbindes med Bamegaardsvej ved Stationsbygningen. Denne Ændring, der for længere Tid siden er blevet forelagt Statsbanerne, er endnu ikke blevet godkendt derfra og paa dette staar hele Sagen nu. det er efter Forlydende Banechef Flensborg, der skal træffe den endelige Beslutning vedrørende denne Detail. Imidlertid er Banechefen for Tiden paa Rejse til Persien, og da der vil gaa en rum Tid endnu, inden han vender tilbage, bliver det næppe foreløbig , Arbejdet kan komme i Gang . Det er forøvrigt ubegribeligt, at der inden for Statsbanerne ikke findes en Mand, som har Myndighed til at afgøre denne Sag. Det er dog i Virkeligheden Smaatterier, det drejer sig om, og der maa vel være andre i Administrationen, som kan tage Beslu-tningen, naar de øverste Autoriteter er borte i længere Tid. |
|
Middelfart
Venstreblad |
Middelfart Venstreblad den 9. Januar 1936. Den nye Landevej til Strib paabegyndes nu. Arbejdet skal straks udbydes og være i Gang omkring 1. Febr., og kun Kommunens Arbejdere beskæftiges Arbejdet med Anlæget af den nye Landevej fra Middelfart til Strib staar nu foran sin Paabegyndelse. I Gaar holdtes paa Kommunekontoret i Røjle et Møde, i hvilket deltog Strib-Udvalgets Medlemmer, Vejudvalgets Formand og Ingeniør Bille Andersen, Middelfart. Sidstnævnte forelagde de udarbejdede Planer for Arbejdet, og det vedtoges at lade Arbejdet udbyde i Entreprise straks og faa dets Paabegyndelse fremmet af Hensyn til den store Arbejdsløshed i Kommunen. Arbejdet skal være i Gang omkring 1. Februar, og det skal udføres i to Afsnit. Først skal selve Jordarbejdet udføres, og Stenbelægningen finde Sted, og derefter skal Vejen ligge en Tid, for at den kan »sætte« sig, forinden den bliver tjæret. Man vil derved undgaa ubehagelige Overraskelser ved Udskridninger i Vejen, naar denne er færdig. Man regner med, at første Afsnit kan være færdig omkring 1. August, saaledes at man til den Tid kan begynde at køre paa Vejen. Hvornaar Tjæringen derefter kan finde Sted, afhænger af, hvorledes Opfyldningen teer sig. Paa Mødet vedtoges det at fremskaffe Sten, som Kommunens arbejdsløse kan slaa til Skærver, og disse skal Kommunen derpaa leverer til Vejarbejdet. Paa den Maade opnaar man at faa saa mange af Sognets arbejdsløse beskæftiget, som det er muligt. Ved Skærveslagningen og Jordarbejdet kan kun beskæftiges Arbejdere, der havde Bopæl i Vejlby Kommune den 1. Januar 1936. |
Middelfart Venstreblad den 31. Januar 1936. Det store Vejanlæg fra Strib til Middelfart. Tilbudene efterregnes, og Afgørelsen om, hvem der skal have Arbejdet, træffes en af de første Dage. I Gaar Eftermiddags aabnedes paa Strib Badehotel de 21 Tilbud paa det store Arbejde med Anlæget af den nye Vej StribSMiddelfart. Til Stede var Sogneraadsformand P.N.Petersen. Gdr. Byskov Ovesen, Fabrikant Skov, H.Kirkegaard, Barløse og H.Jensen, og desuden var 12 af de bydende til Stede. Ingeniør Bille Andersen aabnede Tilbudene, af hvilke vi i Gaar nævnte de to laveste. Tilbudene lød saaledes: N.Hansen & Krøyer 119,018 Kr., Hans Jørgensen & Søn 118,552 Kr.,Hoffmann., .... Ottesen, København, 166,347 Kr. Udvalget vil nu efterregne Tilbudene og i Løbet af en Dags Tid træffe Beslutning om, hvem der skal have Arbejdet. Overslaget over Arbejdet lød paa ca. 150,000 Kr. |
Middelfart |
En endelig Løsning af |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad den 8. August 1936. Den nye Strandvej til Strib færdig til November Den nye Strandvej fra Middelfart til Strib begynder nu at tage Form. og omkring 1. November skulde Vejen efter alle Beregninger være færdig til at tage i Brug. I ca. tre Maaneder har en Arbejdsstyrke, der efterhaanden er vokset til ca. 50 Mand, arbejdet paa Vejen, og Jordarbejdet er saa langt fremme, at hele Strækningen fra Skærbæksmølle gennem Staurby Skov til Overkørselen ved Rubæksbanke er anlagt. Den nye Vej er udlagt med en bred Kørebane, et rummeligt Fortov og Nedløbsbrønde og vil sikkert indfri alle de Forventninger, der er stillet til den. ... 39.000 Kubikmeter Jord holder Flyttedag. Det er et meget stort Jordarbejde, der udføres ved Anlæget af den nye Vej, idet der skal flyttes ikke mindre end 39,000 Kubikmester paa hele Strækningen fra Middelfart til Strib. En meget betydelig Del heraf har allerede holdt Flyttedag, og hertil er anvendt Lokomotiv og Spor, idet Jorden skal transpoteres temmelig lange Strækninger. Vejanlæget har gjort flere Mesters Indhug i Skraaningerne gennem Staurby Skov, og Jorden herfra er blevet anvendt til Opfylding i Mosen mellem Skoven og Rubæksbanke, og de afgravede Skraaninger er derefter blevet tilsaaet med Græs og fremtræder nu med en skær grøn Farve. En hel Omvæltning ved Rubæksbanke. Det største Afgravningsarbejde finder for Tiden Sted ved Rubæksbanke, hvor man for at imødekomme Vejkrydslovens Krav om Oversigt ved Overkørselen maatte gøre et voldsomt Indhug i Banken, der er gravet bort i en Bredde af 15 Meter, og i alt 8000 Kubikmeter Jord fjernes. Her sker en fuldkommen Omvæltning fra det tidligere. Den tidligere Skraaning med Naaletræerne er gravet bort og Banken længere tilbage mod Strib, hvor Vejen til Sommerhusene og Fabrikant Friis’ Ejendom tidligere gik, er ligeledes gravet bort i en betydelig Bredde. Hele denne Udgravning af Banken, er, fortæller Ingeniør Bille Andersen os, slet ikke foretaget af Hensyn til den nye Vej; men det er et Krav, som Vejautoriteterne trods alle Henstillinger har fastholdt i Henhold til Vejkrydsloven, der fastsætter bestemte Regler af Oversigtsforholdene, hvor Bane og Vej krydser hinanden. At der her er Tale om en Bane, som ikke bruges, har ikke overbevist Vejautoriteterne om, at man kunde gøre en Undtagelse. Overskæringen vil ikke undergaa større Forandringer, idet Krydset kun flyttes faa Meter nærmere Strib; men den gamle Strandvej vil ikke faa umiddelbar Forbindelse med Vejen, der nu gaar fra Ledvogterhuset til Strib Landevej. Dette Vejstykke vil blive omlagt og skal fra Hovedlandevejen føres i en omtrent lige Linje op til den nye Vej, hvorved den kommer til at gaa lige gennem Hønseriejer Jeppesens Hønsegaard. Store Forandringer i Vejforholdene. Iøvrigt vil Vejforholdene omkring Rubæksbanke undergaa meget væsentlige Ændringer. Den nye Vej, der ellers følger Banen og kun vil blive adskilt fra denne ved et Staaltraadshegn, svinger ved Rubæksbanke i en ret stor Kurve ud saaledes at der ved Overkørselen bliver ca. 30 Meter mellem Vej og Bane - det er ogsaa et Krav fra Vejautoriteterne, og det medfører, at der ogsaa maa foretages ret betydelige Afgravninger længer ud efter Strib i den Skrænt, der ligger øst for Banen. Ogsaa de private Veje, som Hr. Autzen har anlagt til Husene paa Rubæksbanke, maa lægges andet Steds hen, efter at den hidtidige Vej er gravet Bort. Der er opnaaet Enighed om en Ordning, saaledes at Vejen føres omtrent ud for det nuværende Ledvogterhus, og den skal herfra føres videre over den bagerste Banke, som skæres igennem, og paa den anden Side af Banen sættes den i Forbindelse med de hidtidige Veje. For Øjeblikket arbejdes der for fuld Kraft paa hele denne Omvæltning ved Rubæksbanke; men det meste af Jorden er nu ført bort, og inden længe kan man fortsætte længere ned mod Strib. Paa denne lange Strækning vil Vejanlæget stadig gribe ind i Skrænten, og de fleste Haver vil komme til at yde en større eller mindre Tribut til Vejen langs den gamle Stationsplads. Og naar Vejen er ført frem til den store Remisebygning, hvor Børstefabrikken tænkes indrettet, skal den svinge op til Hovedgaden i Strib ved Tandtekniker Buchholtz’ Ejendom. De tre Ejendomme, som laa ved Stien her, er forlængst fjernet, og muligvis kan der blive Tale om, at endnu et Hus maa falde. Først Skærver og Tjære til næste Foraar. Dette skyldes, at man vil have de nye Opfyldninger til at falde sammen, inden man foretager Skærvebelægningen og Overtjæringen. Disse Ting vil først blive foretaget til næste Foraar, og til den Tid vil der altsaa være skabt en helt moderne Vej mellem de to Byer ved Lillebælt. |
Middelfart Venstreblad Den nye Strib-Middelfart Landevej. Overtaksationen gav mere til de utilfredse. Som det vil erindres, var der ved Ekspropriationen af Arealer til den nye Vej fra Strib til Middelfart to Lods-ejere, som ikke vilde tage mod de tilbudte Summer, medens de øvrige opnaaede Forlig. Overtaksationen har nu set paa de to Tilfælde, og har tilkende Bogholder Krøyer 425 Kr. og Propr. Autzen 1800 Kr. mere, end de blev tilbudt i første Omgang. |
Middelfart Venstreblad Strib - Middelfart Landevej. skrider nu rask frem mod Afslutningen. I disse Dage er man ved at blive færdig med Afgravningen af den saakaldte Schmidts Banke, hvorfra 4-5000 Kubikmeter Jord er gravet bort og fyldt i Tangmosen. Derefter fortsættes Arbejdet videre ad den gamle Stationsplads paa den Strækning, hvor der tidligere var en smal Vej langs Baneterrænet, og senere fortsættes op ad den gamle Jernbanesti til Landevejen. Det er kun Jordarbejde, der skal foretages paa denne Strækning, og man kan altsaa se Enden paa dette betydelige Arbejde. . |
Middelfart Venstreblad nærmer sig Afslutningen. Man nærmer sig nu Afslutningen af det grovere Udfyldningsarbejde paa den nye Middelfart - Strib Landevej. Efter Nedbrydningen af Husene i Strib, hvor Vejen skal føres ind, blev der staaende nogle Ruiner af Grundmuren, og her er man nu gaaet i Gang med at fylde op, idet der her skal paafyldes to Meter Jord, og naar dette er fuldført, er hele det store Arbejde med Jordtransport afsluttet |
![]() |
Middelfart |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad Stribvejen fuldføres. Viaduktvejen, Kloakken, Trapper og Gelændere bringes i Orden. Der arbejdes i denne Tid paa fuld Kraft forskellige Steder paa Stribvejen, der nu skal bringes helt i Orden. Det største Arbejde udføres ved Viadukten, hvor man siden Byggearbejdet ikke har kunnet køre fra Skoven til Strandvejen gennem Viadukten. Her sker der nu en Regulering af Skovvejen, der samtidig sænkes noget, og naar den er blevet afgravet og overfladebehandlet, vil der atter være Kørevej gennem Viadukten. Samtidig bliver den Spadseresti, der interimistisk var dannet fra Skovvejen op ad Skraaningen til Stribvejen, underkastet en Regulering. Det afgravede Fyld fra Viaduktvejen føres ud til Rudbæksbanke, hvor de to store Huller mellem Vejen og Jernbanesporet fyldes op, og samtidig foretager man her en Nedlægning af Kloakrør. Denne Opfyldning fjerner baade de farlige Huller med de bratte Skrænter og giver samtidig hele dette Vejstykke en langt mere tiltalende Karakter. Disse Arbejder udføres af Firmaet Hans Jørgensen & Søn, medens Murermester Olsen, Strib, har faaet overdraget Støbningen af de Trapper, der ved Vejens Indførelse i Strib skal føres op til Ejendommene. Det drejer sig om 12S14 Trapper, hvoraf flere er meget høje, og med Støbningen af dem følger den endelige Regulering af Skraaningen, ligesom der ved Indkørselen til Strib anbringes endnu nogle Stykker af det solide Gelænder, der beskytter Vejen overalt, hvor der er Grøfter og Skraaninger ved Siden. Alle disse Arbejder skrider nu godt frem, og naar de er fuldført, vil den udmærkede og smukke Forbindelsesvej mellem Strib og Middelfart være reguleret og sikret saa godt som overhovedet muligt |
Middelfart Venstreblad den 26. Oktober 1940 Vejlby Sogneraad. Skal Stribvejen hedde ,,Ny Strandvej, ? Fra 23 Beboere ved Stribvejen forelaa Ansøgning om at faa Navnet ,,Stribvejen," ændret til "Ny Strandvej" Efter en længere Diskussion vedtoges det at forhandle med Ansøgerne og forespørge, om de vil udrede de med Navneforandringen forbundne Udgifter. |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart
Venstreblad |
28 maj 48 | Ansøgning
fra 20 beboere ved Stribvejen om, at få navnet Stribvejen ændret til
Strandvejen. Det vedtoges at imødekomme ansøgning. |