 |
Malermester Johs. Petersens betragtninger
i anledning af,
det nye
Strib
der kan fejre
50 års fødselsdag. - År 1950 |
Skønt
læbæltet spærrede af for al handelsvirksomhed, så havde nogle beboere i
Strib og omegn dog vovet at starte en brugsforening i et gammelt hus på
Rolighedsvej (1896). I året 1900 (1906?) lejede man lokaler i den da
nyopførte bygning ved landevejen - nu Vestergade - hvor den siden har
haft til huse, Uddeler var Jørgen Thomsen hans kone hed Maren. Jørgen
Thomsens datter, Karen blev gift med en slagtersvend og fik overladt
noget af baghuset og vistnok også et par værelser og startede nu som
slagter. Bageriet, som lå ved Tjærepletten brændte i 1898 og
blev om vinteren derefter opført på sin nuværende plads ved Vestergade
(nr. 4).
|
Peter Andreasen, der tidligere havde været ansat ved
overfarten, vistnok som bromand, holdt heste og køer og solgte mælken til
beboerne i nærheden. På Rolighedsvej boede ålefiskerne Hans og Jens Sørensen,
respektable og velstående mænd der regnedes med til byens daværende
"honoratiores".
I de gamle huse boede fyrmester Hansen og nogle, ved statsbanen
eller ved færgerne, ansatte mænd med deres familier og som før nævnt Jørgen
Thomsen med brugsen og gamle moster, hun hed bare Moster over hele byen. Endelig
skal nævnes broformand Hans Svendsen i hvis ejendom byens private skole fandtes.
Så var der gamle Oles hus og helt henne på Odden lå huset med
den fælles bageovn, hvor de alle sammen efter tur bagte brød.
Brohuset ligger endnu ved Nordenbro og færgelejet, mens et
andet hus der lå ovenfor dette er nedbrudt.
Ved landevejen lå Færgegården og "Tanterhuset", som på dette
tidspunkt var i sin fornedrelses periode.
På østsiden af landevejen, (nu Vestergade) lå det gamle stråtækte
hus som dengang hed Skovhavehuset og som nu bærer navnet "Lærkereden"
og ligger der endnu, men er i en sørgelig forfatning. Dengang var det idyllisk og
smukt vedligeholdt, med vedbend, pænt klippet, op ad murene og fint malet
træværk.
Endelig "Det nye Hus" nu kaldet "Margrethesminde". her boede
den unge maler (forfatteren til denne artikel), der om foråret år 1900 begyndte en selvstændig virksomhed og blev
bosiddende borger i Strib og nu kan se tilbage på de forgangne 50 års slid og
slæb i egen virksomhed og sammen med gode medborgere for byens opkomst indtil i
dag. J.P.
"Strib Færgegaard" som selvherskerens herresæde.
Indtil året 1897 var der - udover statsbanerne - kun en
(?)
grundejer på Strib, det var ejeren af Færgegaarden; alle andre var enten fæstere
eller lejere.
Strib Færgegaards jordtilliggende havde matr. no. 1 Der var nogle
fæstere som havde bygget eget hus på den fæstede grund. Til ... findes endnu
fæstebrev ang. grunden hvorpå Margrethesminde er opført, der er betalt 400 kr. i indfæste og den årlig fæsteafgift var 20 kr. Med grundskatterne af i dag vilde
det vel nok have været en mere end tvivlsom forretning at være ejer af et sådant
jordstykke.
I gamle dage havde Færgegaardens ejer kgl. privilegium på
krohold og særlige rettigheder og forpligtigelser m.h.t. færgefarten og ligeså
m.h.t. diligencen og postvogne, som skulle modtages og hjælpes tilrette på
forskellig måde. På forlangende skulde man fra kroen, udlevere mad til fortæring på rejsen og hertil et vist mål af brændevin. Et antal senge skulde
stå opredte også billig logis til landevejens riddere.
De hjemmelige forhold havde et, efter datidens opfattelse -
herskabeligt præg. Herskabet var vellidt og den indfødte befolkning havde sit eget sprog og dialekt, som var
kendelig forskellig fra det fynske sprog og dialekt og nærmest imod bysprog og
udefra set virkede dette på en egen måde, som når man herude alle sammen skrev
byens navn Striib som striiben, vistnok det egentlige gamle navn.
Alle indfødte så op til herskabet .
Stribboerne var vennesæle og indbyrdes hjælpsomme, spøgefulde
og livsglade. En årlig festdag var den dag man på gården holdt høstgilde, så var
der musik og dans på loen og gildemad på spisebordene og så dansede herskabets
sønner og døtre sammen med gårdens folk og alle andre, der var fremmødt. Om disse
høstgilder taler nulevende gamle folk med smilende ansigter. Her var godt
at bo og her godt folk, at gæste.
Strib Færgegaard havde særrettigheder bl.a. en lukket
kirkestol i Vejlby kirke, beboerne derude var misfornøjede med denne ordning, for
når kirken var fyldt og alle siddepladser optaget og ingen stribboere i
kirkestolen, så måtte man ikke tage denne i besiddelse før præsten gik på
prædikestolen. Man gav da også kirkestolen kælenavnet "buret".
Enkefru Schmit var den sidste ejer af den gamle
Færgegaard, en søn Frederik Schmit bestyrede gården for moderen der på det
tidspunkt var kommet til års. Jeg havde engang æren af at spise frokost sammen
med herskabet, etiketten blev strengt overholdt og da vi rejste os fra bordet,
gik sønnen hen bukkede og kyssede moderen på kinden. Der var flere sønner og
døtre og en datter blev gift med den berømte professor Jensen, sønnen Frederik
døde som købmand på Samsø, men ligger begravet i familiens gravsted på Vejlby
kirkegård.
Færgegårdens deling og Stribgaardens opførelse i året 1897.
Enkefru Bolette Schmit solgte til et Fredericia konsortium med
daværende Borgmester Carl Scharling i spidsen i året 1897, hele den egentlige
Strib Odde, 80 td. land, med de påstående fæste- og lejehuse, granskov,
hovedbygningen og den østre lade af Færgegaarden samt Tantehuset, den vestre og
søndre lade blev nedrevet og anvendt til opførelsen af Stribgaarden, som er
bygget på det tilbageblevne areal. Stribgaarden var nu ret og slet bondegård men
med en beliggenhed der nok kan give den titel af lystgård. Færgegaarden kunde
nu ikke mere betegnes som herregård. De nye ejere så de mange og store
muligheder som fandtes her og tog straks fat på projekteringen og udarbejdelse
af en byplan, samtidig med at Hovedbygningen blev ombygget til badehotel og en
stor koncertbygning blev opført over på den store skanse i skovhaven ved
nordstranden. Et medlem af konsortiet murermester Johansen, Ringsted, byggede
for egen regning "cottagen", østen for koncertbygningen, vejene blev opmålt og
afsat af landinspektørerne fra Fredericia og allétræerne blev plantet af
anlægsgartner Heyn Fredericia, overfor og langs med den høje skrænt langs
østerstranden blev anlagt en promenadesti og ca. 70 alen indenfor denne en 20
alen bred "Nørre Allé", fra Færgegaarden og ud til "Østre Allé", der blev afsat,
men ikke anlagt, fra Nørre Allé til landevejen blev anlagt Korsvejsallé og
dermed var byplanens form østenfor landevejen givet. Fra Færgegaardens have og
Peder Andreasens lille landsted og Blæsenborg (Solgården) blev afsat, Søndre Allé
som,,,, bakke op og bakke ned i passende afstand fra Jernbanestien blev ført
næsten helt ud til Rørkjæret, som jo angav grænsen for konsortieejendommen mod
syd.
En af konsortiets medlemmer, murermester Rasmussen,
Gjørslev, byggede 1898 "Rosenborg" og på samme tid blev også Kamilla Larsens
hus opført ved Jernbanestien, vejen der fører fra dette hus op til landevejen
forbi det gamle stråtækte hus hvor Lars Larsen, til daglig kaldet "lille Lars"
og "Mari kone", fik senere navnet Kamillavej efter "Kamilla Larsen", som blev
landskendt for sin handel med æbler, pære, pebermynter og chokolade, som hun i
sin store kurv, bar langs togstammen og med sin klare og kraftige stemme
anbefalede de rejsende.
Ved århundredeskiftet og nogle år derefter, var hele
arealet vesten for landevejen og til søndre allé, og fra den nye færdselsvej
"Strib- Middelfart", hvor den fører op til Vestergade og så helt ud til købmand
Mathiesen og Rørkjæret, bevokset med granskov, langs vesthegnet af denne skov ved
Jernbanestien, lå enkelte gamle huse, de tidligere ejere af færgegården havde
bygget og bortfæster h.h.v. udlejet til funktionærer ved jernbanen og
overfarten. Østen for landevejen udfor Kamillavej og Jernbanevej lå en lille
fyrreskov, ellers var her mest nogle mager sandjorder med enkelte pletter af meget
god jord, syd for Nørre Allé og øst for landevejen fandtes, på konsortiejorden,
dengang kun to huse - det gamle stråtækte bindingsværks Skovhavehus og "det nye,
hus" senere kaldet "Margrethesminde"
"Pnuel" - "Tårnvillaen", - den franske og den italienske villa
-
byggede murermester Johansen, Ringsted, 1898-1899, og samtidig også
"Stærekassen", ved det gamle fyr, men alle disse villaer ligger jo norden for
Nørre Allé.
Konsortiet Stribs ejere, så stort på tingene! hele
strandarealet og skrænterne, fra Nordenbro og koncertbygningen til kabelhuset -
grænsen for ejendommen mod øst - blev udlagt som disponible og anvendelige til
udfoldelse af friluftsliv for hotellets gæster og byens borgere og tilrejsende
gæster til hotellet og byen.
Hestestalden som blev indrettet i den store lade, kunde rumme 70
heste. Koncertbygningen kunde rumme ca. 1000 mennesker.
Om foråret 1899 var det hele klar til brug. En hotelvært ,Aaby
Hansen, blev antaget. Afgiften 7000 kroner, ialt så yderst lovende ud og i den
danske presse stod, at læse om badestedet ved det rene og skønne Lillebælt "Strib Færgegaard", der nu modtog gæster for både kortere og længere tid. Og gæsterne
kom i skarevis, både fra Jylland og Fyn. Gården var om søndagen propfyldt af
vogne og staldene af heste, så nogle måtte stå bunden til vognhjulene udenfor.
Det hele så altså absolut godt og forjættende ud - men ak ! så kom
den store loc-kout i sommeren 1899. Byggeriet standsede, mange store bygmestre,
deriblandt også nogle af konsortiemedlemmerne gik fallit. Hotelværten rejste om
efteråret uden at betale de 7000 kr, Konsortiet måtte indstille virksomheden og
flere af villaerne blev solgt ved tvangsauktion.
Sådan endte det attende århundrede for Strib Færgegaard og for dens
initiativrige ejere - meget ejendommeligt for øvrigt - indtægterne for
kalenderåret betegnes ens, nemlig med 00.
Men i året 1900 begyndte et nyt Strib, som en "Fugl
Føniks",
at vokse frem af asken.
Konsortiet Stribs ejere afstod hele herligheden til Byfogedfuldmægtig Karlsen i Fredericia, der blev finansieret af Sagfører
Bonnesen, Fredericia, Karlsen antog Oberstleutenant Lund, som havde været
forretningsfører for sælgerne, som leder af det hele. Det blev kun en kort
periode, for der kom kludder i Karlsens regnskaber, han måtte gå i fængsel, og
der tog han sig, efter sigende, selv af dage.
Færgegården kom på tvangsauktion og Sagfører Bonnesen fik den
udlagt som ufyldestgjort panthaver.
Laurits Nielsen, en mand der i sin tid var staldkarl forsøgte sig
med at drive kroen og senere også med hele hotellet, men den gik ikke - jo den
gik, den gale vej og han mistede vistnok en del penge.
Et par andre hotelmænd forsøgte sig som værter men måtte
hurtigt give op.
I 1910 overtog
cand. phil. Harald Gutzon Münster
konsortiets efterladenskaber, Færgegaard m.v.
han havde som gæst på hotellet fået interesse for foretagenet. - Münsters
periode blev ikke af lang varighed, men han fik dog solgt en del byggegrunde og
byggede selv et par huse og fik anlagt en vej, som nu bærer hans navn. En dag kom
Münster ind for at tale fortroligt med mig. "Jeg har gået og spekuleret på
hvordan vi får gang i Strib, jeg tror vi skal bygge et vandværk og vi skal have
en kloak - tilgang og afgang". Jeg foreslog ham at tale med de mænd der var
hans leverandører til hotellet, og Münster, som ikke selv vilde have indlagt
vand i hotellet - tilbød at ville tegne sig for 10 byggegrunde og betale afgift
af disse straks og hvert år indtil de blev bebygget. Resultatet blev at der blev
dannet et andelsselskab på 22 grundejere og vi lånte, mod solidarisk garanti
,12,000 kroner og så startede vi, og fik både vand og kloak på et begrænset
område af byen.( Dette vandværk kan i året 1950 næppe bygges for ¼ million kroner, med pumpestation, vandtårn
og ledningsnet.)
Münster blev ret hurtigt klar over at hans likvide kapital
var for lille, og solgte så i 1912 til Godsejer Kaas, som dengang ejede
Stribgaarden. Münster beholdt et mindre jordareal og han havde, som nævnt, solgt
adskillige parceller og fik nu sine 85,000 kr. igen. Nu var opbygningen af
Strib kommen ind i nye baner, nu var det håndværkerne der tog fat og enkelte
virksomheder blev startet.
Kirkesagen var genrejst. Fire Stribborgere havde samlet
befolkningen og fået nedsat en komite, som fik til opgave at bygge en kirke på
Strib og denne opgave var delvist - på nærværende tidspunkt - løst, da det denne
gang lykkes at nå til enighed med befolkningen, i Røjle Skov, Billeshave,
Kassemose o.s.v. I stedet for at bygge een kirke for hele den nordlige del af
Vejlby sogn og kommune og lægge den ved Billeshave, så enedes man nu om to
kirker og vi fik således en Kirke på Strib.
- læs også
►
Diverse noter Strib vedrørende:
Liv og bevægelse - idelige
omskiftelser. - Vi der kendte Strib i slutningen af forrige århundrede og siden
har fulgt med i udviklingens gang er sikkert enig i at vældige begivenheder har
rystet erhvervs- og folkeliv i den skønne lille by her i Danmarks hjerte.
Lillebæltsbroens bygning og omlægningen af jernbanetrafikken
der krævede, at hundredvis af jernbane og færgefunktionærer med deres familier
måtte flytte bort fra byen, efterladende tomme boliger og uvirksomhed på
jernbanestation og færger, var nær ved at give byen sit banesår.
Strib Færgegaard som i året 1897 blev købt af et
Fredericia-konsortium og omdannet til badehotel har også sin egen historie:
Vældig i sving år 1898-99 og så en koldbøtte der endte med tvangssalg og atter
tvangssalg. Derefter cand. fil. H.G.Münsters korte periode og så Godsejer
Kaas's storhedstid, hvor det Kgl. Teaters kunstnere optrådte i koncertsalen og
tusinder af glade, sommer- og søndagsgæster fyldte badehotel og badestrand og
Kaas's pengekasse, ja gjorde Kaas til en rig mand, der kunde forlade Strib med
mere end en kvart mill-kroner og så erhverve godset "Lundbæk" ved Nibe. Dernæst
hotelejer Henriksen der forløftede sig på opgaven og ofrede sin store formue,
også efterfølgere måtte opgive ævret, og nu fru Hansen med sin pigeskole
og alle hendes krumspring i tysker-tiden og siden alle hendes, for byen, så
besværlige gøremål.
Badestrandens fredning, som synes at være en af byens
redningsplanker, men som foromtalte fru Hansen i sin uforstand nok gerne vilde
ødelægge. Tænk at hun vil bevare de af tyskerne anbragte cement-torpedo-bunkers,
som ligger på og i høj grad skæmmer vor dejlige badestrand og de høje skrænter
langs med denne. Netop i denne tid er det jo det altoverskyggende "dagens
spørgsmål", om overfredningsnævnet vil vedtage de skal fjernes, - eller om
"Marie" skal sejre og bevare disse grimme tysker-minder.
►
Strib Turistforening, kæmper for bevarelsen, af den afsagte, og
endnu gældende fredningskendelse og for fjernelsen af tysker-minderne. - Vejlby
sogneråd støtter os, og har krævet de på kommunens strandareal beliggende bunkers
fjernet. - Turistforeningens bestyrelse består af : Boghandler P.Petersen-Hansen, Frøken Petersen, Tårnvillaen, der er foreningens sekretær, fhv.
Hotelejer Petersen "Villa Nordborg", Sygekasseformand Kristiansen og jeg selv
(Malermester Johannes Petersen), der er formand og kasserer.
Strib Turistforening fører tilsyn med badestranden og lønner
en mand der holder orden her; og interesserer sig iøvrigt for alt, hvad angår
badelivet. - Vort bureau ordner med anbringelse af badegæster i strandhuse,
sommervillaer, hos private borgere og på vore mange gode pensionater. Kommunen
støtter foreningen med penge-tilskud. - Fortiden arbejder man med at værne
badestranden imod forurening ved tilløb fra urene kloaker, ligesom man søger
opført en toiletbygning - og meget mere.
Fredericia by interesserer sig, sammen med stribboerne, for
vor gode færgeforbindelse og har nylig købt en ny smuk færgebåd.
Statsbanerne besørger nu trafikken mellem Strib og Middelfart
og med togene, ved en helt moderne omnibus , der kører frem og tilbage hele
dagen. - Jernbanesporet bruges nu kun til den tunge trafik, men vi er godt
stillede, med at beholde jernbanesporet og med at vi fik anlagt vor dejlige nye
asfalterede vej langs jernbanesporet til Middelfart.
Den private vej, som jeg i sin tid anlagte i
forlængelse af Nørre Allé, fra præstegården forbi Gl. Slot og hen over engen til
den ældgamle Lodsvej, der førte fra Trompeterhuset og langs dæmningen hen til
vor gl. strand og engparcel, er nu erklæret for åben for almindelig færdsel og
har stor trafik.
Arbejderbo har opført 15 nye huse, i tre store husblokke i
Slotsvænget, men sådan en bagatel, som kloakering, har man ganske udeladt af
beregningen, som en bisag, og nu kommer sundheds- og landvæsens-kommissionen og
ser på sagen. Det trækker op til et stort spørgsmål der koster imellem 1 og 2000
kr. pr. ejendom og man får sikkert ikke lov at lade kloakken føre ud i stranden
medmindre der anbringes et moderne rensningsanlæg: dette er bl.a.
turistforeningens krav. - Tænk at man f.t. lader alt kloakvandet løbe ud i
Stribgaardens eng hvor kreaturer går og græsser, disse betakker sig da også for
at æde græsset om det er nok så grønt.
Den nye sportsplads, er nu færdig og der opføres f.t. et
stort alderdomshjem ved siden af sportspladsen og ved den nyanlagte vinkelvej
fra torvet til hovedgaden. Der bygges iøvrigt på Tjærepletten og ved Søndre Allé
og ved Nordisk Læderfabrik. - Der ventes stadig på det helt store sus der på ny
skal gøre Strib navnkundig og give en ny storhedstid for byen. - Men for tiden
myldrer det med bade- og feriegæster i hundredvis.
Præsteskiftet. Pastor Kinch er flyttet til Brønderslev og
Pastor Tideman er indsat som præst for Strib og Røjleskov menigheder.
Arnold Andersen er fratrådt som Sognefoged og ejeren af
Stribgaarden er indsat som Sognefoged for Strib.
Afholdshotel! (Rona) Ja så fik vi da atter hotel, men uden
spiritus. Det er vist nok en meget dygtig og flink dame og det synes som om der
er ret god søgning også af badegæster.
Der er snart mange fabrikker i byen: Lædervarefabrik,
Metalvare, Autoservice, Olie m.m., Mostfabrik, Maskinfabrik: C.F.C., Wejsbjergs
fabrik.
Fredag d. 25 november 1949. - Så er Torvet atter blevet et
aktuelt spørgsmål. - På sit møde i går har sognerådet nedsat et udvalg der
skal forhandle med Grundejerforeningens bestyrelse angående regulering af Torvet
og modernisering af fortovene langs hovedgaden og desuden fortsætte
forhandlingerne med Strib Turistforening og Naturfredningsnævnet angående
fastlæggelse af grænsen mellem den høje skrænt og det naturfredede strandareal.
Hvad angår torvet da holder jeg på at det skal anlægges som en plads, der er
omgivet af veje: Skolegade - Østre Allé - Hansens vej og Missionshusvejen.
|