%@ Language=Brug det samme som på Web-stedet %>
Noget om
overfarten
|
Færgefart har der været
mellem Fredericia og Strib siden Fredericias grundlæggelse, hvis man dog
undtager krigssituationer. I 1657 erklærede den danske konge, Sverige krig,
men Kong Karl X Gustav løb efter nogen belejring Fredericia over ende,
hvorved der skete omfattende skader. |
Her under
gengivelse fra "Baunen"
- nr. 1 og 2 årgang 2003 |
|
iflg
»Kronens Skøder«
|
|
![]() |
||
Tegning af ukendt
kunstner fra 1755 - viser Fredericia set fra Strib. bemærk voldene, byen
havde dengang ingen havn, kun en skibsbro der lå udenfor den daværende Strandport - midt i billedet ses færgebåden roet af to
færgekarle og med to
passagerer ombord. |
Taxt |
Rigsbankpenge Navneværdi |
Naar et helt Fartøj fragtes betales:
1) For en Færge 2) For en Baad Naar en Reisendehaver fragtet et helt Fartøj, og hans Rejsetøj, Vogn og Heste eller Kreaturer ej udgjører den Ladningdet efter Omstændighederne kan indtage, er han berettiget til at medtage andre, som ankomme og ønsker at overføres med samme Fartøj, og skal den Betaling, disse efter den nedenfor anførte Taxt skulle erlægge, godtgjøres den første Befragter; dog hvis det, enhver af dem saavel første Befragter som de andre betale efter sidstnævnte Taxt, tilsammen overstiger den fulde Fragt for Fartøjet, tilfalder Færgemanden det Overskydende. Naar anden Fragt haves, betales: 1) For en Person og saameget, han holder i Haanden, samt Rejseklæder Dog betaler en Bonde, Haandværkersvend, Tjenestetyende, Soldat, Matros eller deslige Person, kun Nødlidende betale intet. For Børn fra 2 til 12 Aar, begge indbegrebne, betales det Halve af det, som ellers skulde erlægges, og for Børn under 2 Aar intet 2) For en Hest - et Qvægshøved - et Svin eller et Føl - et Faar, et Lam, en Kalv eller Gris 3) For Karet eller Rustvogn med tilhørende Tøj og Gods - en Chatse, eller holstensk Vogn eller deslige Vogn med dito - en mindre Rejsevogn med dito - en Fjelle- eller Bondevogn med Læs det samme - en dito uden Læs - en Karjol eller anden tohjulet Vogn med dito 4) For en Kuffert, Kiste, Pakke, Balle eller deslige paa 50 Pund og derunder - en dito over 50 Pund indtil 100 Pund indbegreben og saa frmdeles for ethvert 100 Pund mere - en Tønde Korn for mindre eller større Størrelser saavelsom for andet Gods betales forholdsvis til foranførte Naar nogen forlanger en Baad fra Fredericia til Middelfart eller omvendt, til hvilken Taxt Færgemændene paa disse Steder ere ene berettigede, betales for et saadant Fartøj |
Daler 1 - - - - - - - - - - - - - - - 1 |
Mk 1 5 - - - - - - 3 2 2 1 1 - - - 2 |
Sk 8 - 17 8 12 10 5 3 4 8 - 4 - 4 6 3 - |
Daler 1 1 - - - - - - - - - - - - - - 2 |
MK. 4 - 1 - 1 - - - 4 3 2 1 1 - - - - |
Sk. - - - 12 - 12 6 4 - 4 8 8 4 6 8 4 - |
Sommertiden regnes dra den 1ste
April til den 30te September, og Vinteren den øvrige Tid af Aaret Men er der saamegen Is i Farvandet, at man ej uden Fare kan befare det, gjelder ingen Taxt, hvorimod Betalingen bestemmes ved billig Forening efter Farens og Møjens Størrelse. Naar den Reisende ikke selv eller ved egne Tjenestefolk befordre sin Vogn eller sit Gods til eller fra Landingsstederne, skulle Færgekarlene være ene berettigede til at befærge det, og maa derfor oppebære følgende Dragerpenge, saavel om Vinteren som om Sommeren: |
For en Karet eller Rustvogn med Tøj
- en Chaise, stor holstensk Vogn med Tøj - en mindre Rejsevogn med dito - en Fjelle- eller Bøndervogn med Læs det samme - en dito uden Læs - en Kuffert, Kiste, Pakke eller Balle paa 50 Pund og derunder - en dito over 50 Pund indtil 100 Pund indbegreben For Varer af større Vægt forholdsmæssig mere - en Tønde Korn |
1 Mk. 1 Mk. - - - - - |
8 Sk. - 12 - 8 - 3 - 4 - 2 Sk |
Derimod maa Færgefolkene ikke
fordre Drikkepenge, og skulle være pligtige til uden Betaling at komme til Hjælp Kreatures, Vognes og Godses Ind og Udskibning af Færgefartøjerne. Denne Taxt opslaaes ved begge Landingssteder saaledes, at den kan blive læst af alle dem, der betjene sig af Færgefarten. Hvorefter alle Vedkommende sig haver at rette og forholde. Generalpostdirektionen den 15de Junii 1813. Lange Harbou Monrad Kolderup -Rosenwinge. L.S. |
![]() |
||
|
Middelfart Avis |
|
Alle 3 Bælterne, som skille Fyen, Sielland, Holsteen og Jylland, ere nu ganske tillagte, og tilfrosne. Over store Belt er for nylig kiørt med Chaise og 2 Heste; uden mindste Farlighed skee daglig Passage over det lille Belt ved Assens til Aaresund, og Beltet mellem Strib og Fredericia, i hvor stærk Strøm der end gaaer, paa faa Dage tilfrossen, at derover baade gaaes, og med Slæde føres fra den ene Side til den anden, som af ingen nu levende, paa denne Aarets Tid kan erindres. |
||
Lille Belts Tidende |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Udskibning af cavalleri ved Strib, tegnet
af Carl Bøgh |
Lidt af »Nordenbro«s
historie - Færgebroen som den iflg. Carl Bøgh så ud i 1864 og i de
efterfølgende årtier, hvor den i nødstilfælde blev brugt af jernbanefærgerne,
når det var umuligt at bruge de ordinære færgelejer - men
er så tid efter anden forfaldet, og på et eller andet tidspunkt helt forsvundet - under gunstige forhold
kan endnu ses stolperester af denne anløbsbro - til højre for nu omstunder
eksisterende mole. |
![]() |
Middelfart Avis |
»Feltvagtens tidsfordriv i ledige øjeblikke ved Strib Færgegård« der spilles klink - ifølge »Illustreret Tiende« ved Nordenbro i 1864 |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
||
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart
Avis |
Middelfart Avis |
|
||
Dampskibet »Lille Bælt« |
||||
Middelfart Avis |
|
|||
Erklæring |
◄ |
|
Nordenbro i perioden 1866 til 1923 |
|
|
Færgegården Koncertsalen og Cotagen samt begyndende bebyggelse af Strib. Foto af udateret og usigneret tegning formentlig omkr 1915 - badeanstalten yderst tv. blev i virkeligheden knap så imponerende. |
|
![]() |
|
Middelfart Dagblad |
||
◄ |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
|
Noget om Automobiloverfarten før 1923 |
Om problemer med
overførsel af automobiler med
jernbanefærgerne m.v. |
Automobiloverfarten v/
Nordenbro i Strib Bilen var i tiérne begyndt at blive mere almindelige, og som følge deraf behov for at kunne komme fra Fyn til Jylland, en overgang blev bilerne overført med statsbanernes dampfærger ved Strib-Fredericia, men det var ofte vanskeligt at komme ombord. Motorklubberne K.D.A.K. (Kongelig dansk automobilklub) og F.D.M. (Forenede danske motorejere) tog, først i tyverne, intiativ til at få etableret biloverførsel via Strib-Fredericia, med egnede bilfærger. Læs om selskabet
"A/S Færgefarten Fredericia-Strib"s
køb af "Nordenbro" m.v. |
På et møde den 15.
december 1922 meddelte den hidtidige bestyrelse, at nu var aktiekapitalen
fuldt tegnet, og af denne havde motorklubberne overtaget 25,000 kr., medens
Fredericia byråd foruden at give indtil 15,000 kr. til færgelejet i
Fredericia, havde optaget for 15,000 kr. aktier. |
![]() |
||
»Jyden« i færgelejet i Fredericia |
|||
|
|||
»Jyden« lægger til i Strib |
|||
![]() |
|||
Bilfærgelejet ved Nordenbro omkr. 1930 |
20 maj 1923: |
|
»Jyden« blev bygget på Aalborg skibsværft for en pris af 120.600 kr og den var 26 fod bred og 80 fod lang og fik et dybgående på 9 fod - motoren der var leveret af a/s Frichs i Aarhus ydede 90-108 hk. . Den var bygget udelukkende bygget af danske materialer i den udstrækning det var gørligt |
Bilfærgen "Jyden" på vej ind i havnen i Fredericia, med passagerer og biler ca. 1930 |
Den nye færge mellem Fredericia og Strib fik nok at
bestille i de første år. Skulle man fra Strib til Fredericia med bil, var
det en lettelse at tage direkte med denne færge frem for omvejen
Middelfart-Snoghøj. Alligevel kunne Fredericia - Strib ikke slå bilfærgen
Middelfart - Snoghøj ud. I perioden fra 20 maj til 26 august 1923 sejlede
man på Fredericia - Strib-ruten 4,000 biler over bæltet. Ved Middelfart -
Snoghøj var tallet noget højere, nemlig 20,174 biler. |
![]() |
||
Bilfærgen "Jyden" i lejet på Strib - leben ved færgeafgang - bemærk kiosken til venstre |
|
|
Bemærk: yderst rimelige priser for at få en bil til Fredericia: 4-8 kr. |
![]() |
|
![]() |
Automobilfærgen "Jyden" i lejet ved "Nordenbro" - før 1933 |
Småglimt fra div. aviser auto-overfarten vedr.: |
24 maj 1924: I dag er motorfærgen »Jyden« smagfuldt pyntet med flag og grønt i anledning af, at det er et år siden, at færgen sattes i gang på ruten. Til lykke »Lillebror«. | 29 december 1928: Motorfærgen »Jyden« skal den 4. januar på bedding hos skibsbygger Andersen. Der vil denne gang ikke ske nogen standsning i sejladsen, idet færgen »Gaabense« fra Masnedø overtager ruten, medens »Jyden« er på bedding. | |
1. november 1930: Færgeselskabet »Jyden«s bestyrelse har hos a/s Frichs i Århus bestilt en ny diselmotor til førgen. Den koster 39.000 kr. Sejladsen over bæltet vil herefter kunne foregå på ca. den halve tid. | 26. maj 1932:
Motorfærgen »Jyden« har i dagene lørdag, søndag og mandag befordret godt
1.000 motorkøretøjer over Lillebælt, hvilket er nogen flere end i pinsen i
fjor. |
|
22 maj 1934:Motorfærgerne »Strib« og »Jyden« mærkede i stærk grad pinsen, og begge færgerne var næsten uafbrudt i gang mellem Fredericia of Strib, og når antallet af overførte biler bliver endelig gjort op, vil det sikkert vise sig, at der er en stigning. | 4. januar 1935: I 1934 har færgefarten Fredericia-Strib med færgerne »Jyden« og »Strib« overført ca. 50.000 biler samt ca. 2,500 motorcykler. For bilernes vedkommende repræsenterer tallet en fremgang på ca. 6,000 i sammenligning med 1933.. |
27 november 1934: I anledning af, at statsbanerne jo til næste år nedlægger jernbanefærgerne mellem Fredericia og Strib, er der mange, der har spurgt, om den private bilfærge_ den første automobilfærge, som blev startet herhjemme med støtte af motororganisationerne_ dog vel forhåbentlig bliver ved med at sejle, henset til den store betydning færgen har for de motorkørende. Vi kan berolige med, at naturligvis berøres Fredericis-Strib-færgen ikke af statsbanernes dispositioner. Forøvrigt kan færgefarten glæde sig ved stedse stigende trafik. I første halvår 1934 er der således overført 23.459 automobiler mod 19,320 i samme tidsrum i fjor, altså en stigning på 20 procent, og 1,121 motorcykler mod 748 i fjor, eller mere end 33 procent flere. |
20de Februar 1935.
Lillebor faar en Datter. Færgeselskabet Strib - Fredericia opretter et Datterselskab til at drive Raludvinding paa Æbelø. Strib - Fredericia Færgeselskab holder Generalforsamling først i Marts, og et af Dagsordenens Punkter er saalydende: Forslag fra Bestyrelsen til Dannelse af et Datterselskab. Dette Datterselskab skal, efter hvad der oplyses, have til Opgave at drive Raludvinding paa Æbelø, idet Øens Ejer, Godsejer Mylius v. Benzon, der har givet Færgefarten Eneret paa Passagerfart fra Fredericia til Æbelø, ogsaa vil give Tilladelse til Raludvinding paa Øen. Som man véd, hentede Firmaet Monberg & Thorsen den Ral, der brugtes til Lillebæltsbroen paa Æbelø. Imidlertid tillader Færgefartens Vedtægter kun dette Selskab at sejle med Køretøjer og Passagerer derfor bliver det nødvendigt, hvis man vil drive Raludvinding, at danne et Aktieselskab med dette Formaal. |
9de Marts 1935. Færgeselskabet Fredericia -
Strib lægger Planer for Fremtiden Paa Generalforsamlingen i Gaar oprettedes et Datterselskab, der skal udvinde Ral paa Æbelø. - Færgefarten opretholdes til stærkt reducerede Takster. (Efterfølgende et mindre uddrag) ... Vi har i de tolv Aar indsejlet 1.558,317 Kr. og i Udbytte har vi i de samme tolv Aar udbetalt 139,000 Kr. Lillebæltsbroens Aabning med dens mægtige Konkurrence nødvendiggør at vi foretager en Omlægning af Driften. Men jeg gaar ud fra som givet, at Selskabets Aktionærer er enige i med Bestyrelsen i at Færgeriet fortsættes, selv om Forretningen fremtidig skulde blive mindre god. Færgeselskabet er jo ikke anlagt udelukkende med Indtjeningsmuligheder for Øje, men ogsaa for at pleje Forretningsforbindelsen Mellem det vestlige og nordvestlige Fym og Fredericia. De nye Takster vil blive saa smaa, at de Lastbiler der er hjemmehørende i Fredericia eller det nordvestlige Fyn, ikke med Fordel kan benytte Broen over Bæltet. Den fremtidige Takst for Biler af alle Størrelser fra 15 Maj vil blive 1,00, Tur - Retur 1,50, Lastbiler under 2 Tons 1,00 Tur - Retur 1,50, Lastbiler over 2 Tons 1,50, Tur - Retur 2,50. Fartplanen vil blive lagt saaledes, at der praktisk talt vil blive Overfart hver Time fra Kl. 6 Morgen til 12 Nat. De store Fremtidsplaner. Efter at Formanden havde nævnt , at Indtægten i Fjor var steget 5,000 Kr., og der var overført 51.376 Motorkøretøjer og 278,000 Passagerer, omtalte han de nye Planer. Han fremhævede, at en Fortsættelse af Færgeriet uden nye Indtægtskilder vilde være umulig. Man havde da samlet sig i Bestyrelsen om Udnyttelsen af de Sten- og Rallejer, der forefindes paa Æbelø. Fredericia ligger paa en meget stenfattig Egn. Byens Forsyninger af Sten og Ral og tildels Grus maa sejles eller køres dertil. Endvidere agter man at udnytte den ene Færge til Udflugter, Aftenture og Søndagsture til Æbelø. Der skal indrettes Restauration i »Jyden« og indlægges Musik, saa der kan danses paa Dækket. Driftregnskabet viste en Indtægt paa 158,994 Kr. og et Overskud paa 26,613 Kr. Det vedtoges at udbetale 6 Procent i Udbytte, medens Resten henlægges. Formanden omtalte derefter Planen om et Datterselskab med Henblik paa Raludvindingen paa Æbelø. Han oplyste, at Anlæget med Pramme og Maskiner kan udføres for 30,000 Kr. Iøvrigt har Bestyrelsen opstillet følgende Budget for 1936 - Indtægter: Passagersejlads Fredericia - Strib 32,000 Kr., Biler 8,000 Kr., Cykler 400 Kr., Havnepenge ved Nordenbro 500 Kr., Ekstraindtægt 4000 Kr., Udflugtssejlads 6000 Kr. Salg af 7000 m³ Ral á 5 Kr. pr m³ 35,000 Kr. Udgifter: Sejladsen Fredericia S Strib 31,600 Kr. Ralbrydning og Sejlads 13,500 Kr. Herefter skulde der blive et Overskud paa rundt regnet 26,000 K. .... Ved Afstemningen vedtoges Forslaget med 822 Ja mod 168 Nej 38 undlod at stemme. Endvidere vedtoges det, at der kan indløses for 10,000 Kr. Aktier i Aar og for et lignende Beløb de følgende Aar. Formanden genvalgtes, medens Kgl. dansk Automobilklub udpegede Konsul Sardemann, Randers, i Stedet for Kaptajn Ipsen. |
Middelfart Venstreblad |
9 nov. 37 | Ansøgning fra a/s
Færgefarten Fredericia-Strib. om sognerådets anbefaling af at der gives
selskabet eneret til transport af passagerer mellem Fredericia & Strib. Det vedtoges med 7 stemmer mod 2 at anbefale at den ansøgte eneret gives, på betingelse af, at sognerådet får indflydelse på taxternes størrelse. |
29 marts 40 | Ansøgning om tilskud fra
færgefarten Fredericia-Strib, samt om godkendelse af fornyede taxter. Der bevilgedes et tilskud på 500 kr. til driften i året 1940. ligeså vedtoges det at godkende de foreslåede taxter. |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart
Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Kravet om
Likvidation rejses. |
Formanden oplyste, at
Generator-anlægget er bygget efter Tegning fra General Motors. To Trediedel af Aktiekapitalen maa afskrives. Driftregnskabet viste en Fragtindtægt paa 32,200 Kr., og der er et Overskud paa 4616 Kr. Driftudgifterne er 12,8800 Kr. Paa Status er Færgekontoen opført med 115,600 Kr. Formanden udtalte, at naar to Trediedel af Aktiekapitalen bliver afskrevet, hviler Selskabet paa et fuldkomment sundt Grundlag. LRS. Skovbøl hævdede, at Regnskabet er misvisende, og at det strider mod de mest elementære Regler for Regnskabsaflæggelse. Han kræver en Revision og Oplysning om, hvilke Dispositioner, der er Skyld i Aktiekapitalens Forringelse. Formanden imødegik Kritikken og udtalte, at Aktieselskabsregisteret aldrig har klaget over Regnskabet, Om Rallejerne oplyste han, at de vil give Selskabet en vis Dividende. Ogsaa LRS. Butty kritiserede Regnskabet, som dog tilsidst godkendes. Stribboerne vil ikke med i Bestyrelsen. Til Bestyrelsen foresloges Henrik Jensen og Slagtermester H.Olsen, Strib; men da ingen af disse vilde modtage Valg, blev dette udsat. Til Slut genvalgtes Revisorerne. |
Middelfart
Venstreblad |
Middelfart
Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart |
Middelfart Venstreblad |
Personoverfarten fra 1942
til indvidelsen af |
![]() |
|
|
Det gamle bilfærgeleje ved "Nordenbro"
|
Den lille Strib-Fredericia færge i lejet ca. 1960 |
Som det kan ses af fartplanen var der mange afgange - i sommerhalvåret har der uden al tvivl været endnu flere - mange børn tog turen til Fredericia Gymnasium, og mange Stribborgere havde deres arbejde i Fredericia - beboerne havde meget større tilknytning til Fredericia i de år - såsom tandlæge, advokat, apotek, pengeinstitutter m.v. og ikke mindst for at gøre indkøb - turen med den lille færge tog kun 10-12 minutter, så det var noget hurtigere end med de få busafgange til Middelfart.
|
|
Middelfart Venstreblad |
|
Nekrologen over "Fredericia-Strib Overfarten af 1942 A/S"
Fredericia
Dagblad Lørdag den 29 august 1970 |
Fredericia kommune har i tidens løb ydet mange økonomiske
saltvandsindsprøjt-ninger. ja , de sidste år har man faktisk holdt
overfarten oven vande ved tilskud på 10-20.000 kr. / derimod har det
knebet med den økonomiske hjælp fra Fyns-siden, hvilket der ikke var
noget at sige til, da Vejlby-Strib kommune ikke have ret mange penge at
rutte med, men efter sammenlægningen med Middelfart, kunne man have
forventet en større åbning i pengekassen, men nej. Der er megen
bitterhed på Strib og specielt i den nu afgående bestyrelse over. at
Middelfart storkommune har været så negativ indstillet overfor
overfarten. Flere gange har man afslået at yde tilskud. |
Sejle om sommeren |
Bruger ur i tågen. |
Overfarten blev oprettet, fordi Fredericias opland var for beske-dent,
begrænset af de to stor handelsbyer Vejle og Kolding, og derfor begyndte
handelsstanden efter krigen at kaste sin kærlighed på Strib-området. Med
den davæ-rende borgmester Ingv. Arent som primus-motor fik han
genoprettet færgefarten i 1943 - fem år efter, at "Fredericia-Strib
Overfarten" var stoppet. Dette selskab var startet i 1923. |
En person, der i særlig grad har sat sit præg på Fredericia-Strib
Overfarten, er fhv. skibsfører Aage Anker Beck. I 26 år har han stået
ved roret på "M/F Strib". .... |
Den allersidste færgetur Strib-Fredericia i 31 august 1970 - »Strib« herunder i Fredericia havn - 98 års færgefart på Lillebelt slut.- bemærk dannebrog på halv. - "Færgen" var godkendt til 94 passagerer og havde plads til cykler på taget |
Annonce -
Lørdag den 29 august 1970 |
![]() |
![]() |
Avistekst:
(Fredericia Dagblad) (Foto tv.) Den lille hyggelige Strib-færge er på vej ind i Gammel Havn i Fredericia. 50'ernes store udflugt var en tur med Strib-færgen fra Fredericia til Strib. Cyklerne stod på taget. Blandt passagererne ses: den høje mand med jakke og slips til højre for styrehuset er en af aktionærerne - ostegrosserer Arne Andersen fra Strib. Foto th. Nordenbro |